Taiga Chocolate: Suklaalla maailmalle

Vaasalainen Taiga Chocolate syntyi yhden naisen autotallifirmana. Nyt Mirja Palola ja Tanja-Maria Davidov aikovat viedä kalasuklaan ja muut luksusherkut maailmalle.

Siinä se nyt on: pala parasta vaasalaista osaamista. Sen jälkeen, kun Taiga Chocolaten kalasuklaa palkittiin Hongkongissa luonnontuotemessuilla, luksusherkku on viety käsistä. Toimitusjohtaja Mirja Palola on varjellut Vaasan tällä hetkellä ainoaa kalasuklaalevyä kuvaajaa varten, sillä lisää suklaata saadaan vasta myöhemmin viikolla.

Vasta heinäkuussa perustetun yrityksen vauhti on ollut hurja, mutta onneksi sitä luotsaavat kokeneet tekijät.

Kala ja suklaa – miksipä ei!

Taiga Chocolaten levyissä tumma suklaa yhdistyy suomalaisiin raaka-aineisiin. Marjaisten makujen lisäksi valikoimassa on porosuklaata ja kalasuklaata. Pakkausten printissä vilahtelee satumainen luonto.

Kalasuklaan tarina on mainio. Sen kehittäjä, vaasalainen Anne Nymark näki kaupassa kuivattuja kuoreita ja ajatteli kokeilla, maistuisivatko ne kissalle.

Kissa ei kaloista piitannut, joten Nymark päätti maistaa niitä itse.

Kala maistui harvinaisen hyvältä. Mutta mitenhän se sopisi suklaaseen? Kävi ilmi, että mainiosti. Käsin tehdylle luksussuklaalle Suomen markkinat ovat kuitenkin pienet.

Nymark pyysi sivutyönä pyörittämänsä suklaafirman eteenpäin viemiseen apua yrittäjäkurssilla tutuksi tulleelta Tanja-Maria Davidovilta. Tämän kautta taas löytyi Palola. Nymark on yrityksen pääomistaja ja vastaa tuotekehityksestä ja alihankkijoista.

Davidovilla ja Palolalla on takanaan pitkät urat yrityselämässä. Palola on start-up-johtamisen ja -kehittämisen lisäksi markkinoinut ja kehittänyt yritysten teknisen tiedon hallinnan palveluita ja järjestelmiä. Davidov taas on työskennellyt viennin parissa sekä tehnyt kauppaa kansainvälisissä rahtipalveluissa.

Aluksi he olivat mukana neuvonantajina, mutta vähitellen suklaasta on tullut vähintään puolipäivätyö.

”Hyvä brändi ja usko sen mahdollisuuksiin”, Palola perustelee mukaan lähtöään. ”Sitä paitsi ensimmäistä kertaa kaikki ymmärtävät, mitä me myymme!” naiset nauravat.

Matkalla Aasiaan

Kesällä Davidov ja Palola olivat esittelemässä Taiga Chocolate -brändiä Hongkongin luonnon- ja luomutuotteiden kansainvälisillä messuilla osana Food from Finland -osastoa.

”Kiina on luonteva suunta kasvaa, sillä siellä sekä suklaankulutus että keskiluokka ovat kasvussa. Siellä on myös vahva lahjojen antamisen kulttuuri.”

”Mikä sen parempi lahja kuin suklaa – se on poliittisesti ja uskonnollisesti täysin neutraali.”

Yritystoiminta on toistaiseksi pientä. Tuotanto on alihankkijalla ja toimisto kulkee siellä, missä vetäjätkin. Useimmiten palaverit pidetään Palolan keittiönpöydän ympärillä. Neuvotteluita Aasiaan käydään muun muassa Skypen kautta. Hongkongin-matkan jäljiltä Palolalla ja Davidovilla on iso kasa potentiaalisten maahantuojien yhteystietoja. Ne pitäisi nyt käydä läpi.

Joulumarkkinoille on luvassa Taiga Chocolaten uusi suklaamaku.

Premium-suklaa on kilpailtu ala, mutta suomalaisen luonnon puhtaus ja marjoihin liitetyt terveysvaikutukset ovat vahva kilpailuvaltti. Toistaiseksi Taiga Chocolate -suklaata saa pienistä erikoismyymälöistä, Lapin turistikohteista ja Finnairin lennoilta. Tavoite on, että vuoden päästä vaasalaista huippusuklaata myydään ainakin Hongkongissa ja Singaporessa, mahdollisesti myös Manner-Kiinassa ja Japanissa.

Suklaafirman bisnesnaiset puhuvat lämpimästi yhteistyön puolesta. Vientimarkkinoille pyrkivien suomalaisyritysten on järkevä jakaa niin riskejä kuin verkostoja.

”Sama pätee luovan työn tekijöihin. Taiteellisuus ja myyntihenkisyys harvoin yhdistyvät samassa ihmisessä. Moni luovan alan osaaja myy osaamistaan liian halvalla, jos ei hanki apua yrittämiseen. Pienen on vaikea lähteä maailmalle yksin.”

Teksti: Mariia Sarilo
Kuva: Päivi Karjalainen

Jaa sivu