Asiakaspalvelu

access_time

Avoinna
arkisin klo 8-16

location_on

Kirkkopuistikko 0
65100 Vaasa

Puhelusi maksaa vain paikallisverkkomaksun/matkapuhelinmaksun verran.


Laskun suuruus perustuu sähkönkäyttöön. Tähän vaikuttavat mm. kiinteistön lämmitystapa, koko ja ikä, asunnon sähköinen varustetaso sekä asukkaiden lukumäärä, sähkönkäyttötottumukset ja kiinteistön lämmöneristys.

Sähkölasku koostuu kolmesta osasta: sähkön siirtomaksusta, energiamaksusta ja veroista.

Sähkön siirtomaksu muodostuu sähköenergian siirrosta voimalaitoksesta kuluttajalle. Siirron hoitaa paikallinen sähköyhtiö.

Siirtomaksu koostuu seuraavista osista:

  • Perusmaksu: kiinteä maksu, jonka suuruus riippuu liittymätyypistä.
  • Sähkön siirtomaksu: perustuu kulutetun energian määrään. Siirtomaksuun lisätään sähkövero.
  • Arvonlisävero: voimassa oleva arvonlisävero lisätään perusmaksun, sähkön siirtomaksun sekä sähköverojen muodostamaan summaan.

Energiamaksu muodostuu seuraavista osista:

  • Energiamaksu on maksu kulutetusta sähköenergiasta. Tämän osuuden sähkölaskusta voit kilpailuttaa.
  • Perusmaksu on kiinteä maksu.
  • Energiamaksu: kulutetun sähköenergian hinta.
  • Arvonlisävero: lisätään perusmaksun ja energiamaksun muodostamaan summaan.

 

Asut Vaasan Sähköverkon jakelualueella. Riippumatta sähkönmyyjäyhtiöstä, sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta huolehtii edelleen paikallinen sähköverkkoyhtiö. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa.

Perusmaksu on sähköverkon ylläpitämiseen liittyvä maksu, joka ei juurikaan liity sähkönkäytön määrään. Sähköverkon huolloilla ja kehittämisellä varmistetaan, että asiakkaillamme on aina tarvittaessa sähköt käytössään.

​Sähkösopimuksiin liittyvät asiat ovat henkilökohtaisia, mutta jos sopimuksen haltija on estynyt tekemään sopimuksen, voit tehdä sopimuksen hänen puolestaan valtakirjalla. Alle 18-vuotiaalle sähkösopimus tehdään huoltajan nimiin.

Tällä hetkellä laskujen eräpäiviä ei valitettavasti voi muuttaa niin, että voisit joka laskulla käyttää tiettyä eräpäivää. Voit kuitenkin siirtää yksittäisen laskun eräpäivää, mikäli sille on tarvetta. Otathan siinä tapauksessa yhteyttä asiakaspalveluumme. Pyyntö tulee tehdä viimeistään laskun eräpäivänä.

Jos laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, lähetämme maksumuistutuksen.

​Käytäntönä on, että nimellänne oleva sopimus päätetään, loppulaskun osoite päivitetään, tehdään tarvittaessa uusi sähkösopimus uuteen osoitteeseen ja asuntoon jäävän täytyy tehdä uusi sopimus omalla nimellään.

Tätä varten hänen tulisi olla henkilökohtaisesti yhteydessä meihin joko puhelimitse tai kotisivujemme kautta hyvissä ajoin ennen sopimuksesi päättymistä.

Mikäli voimassaolevaa sopimusta ei ole, kohteesta katkaistaan sähköt, kun edellinen sopimus päättyy. Siksi on tärkeää että, asuntoon jäävä henkilö tekee uuden sopimuksen.

Ota yhteyttä

Palaute
Jaa sivu