I början av oktober tog vi ibruk branschens nya villkor för elförsäljning (EFV 2024), som möjliggör elektronisk kundkommunikation i större utsträckning än tidigare. I och med de nya villkoren kommer vi att kunna skicka meddelanden om elavtal elektroniskt. Du kan ändå fortsätta med pappersbaserad kommunikation, om du så önskar.
Nu ber vi dig bara meddela om du framöver vill ha elavtalsrelaterade brev per post. Observera att t.ex. fakturan skickas på samma sätt som tidigare.
Om du vill fortsätta att ta emot meddelanden via post är det möjligt utan extra kostnad. Meddela oss om din önskan på detta formulär. Obs! Anmälan gäller endast elavtalsrelaterade brev. Vänligen läs också våra frågor och svar nedanför.
Vi har samlat några frågor och svar om saken.
Jag vill få mina brev elektroniskt i framtiden. Vad ska jag göra?
Om vi har din giltiga e-postadress behöver du inte göra någonting. I fortsättningen skickar vi brev som gäller elavtalet, till exempel meddelanden om priser eller villkor, till din e-post.
Jag vill fortsätta att få brev på papper med posten. Vad ska jag göra?
Meddela oss om du vill fortsätta med brevpost på detta formulär eller genom att ringa oss. Om du inte använder e-post och således inte heller har en sådan i dina kunduppgifter, behöver du inte skilt meddela oss om att fortsätta med pappersbaserad kommunikation.
Är båda kommunikationssätten kostnadsfria?
Det är de. Både papperskommunikation och elektronisk kommunikation är avgiftsfria.
Påverkar valet hur jag får min faktura?
Nej, det gör det inte. Du får fortsättningsvis fakturan på samma sätt som tidigare.
Hur kontrollerar jag min e-postadress?
Du kan kontrollera vilken e-postadress du har uppgett i Vasa Elektriska-appen. I appen går du till Egna uppgifter/Kontaktuppgifter. I fältet E-post ser du den e-postadress som du har angett. Observera att den kan skilja sig från det användarnamn du registrerat för appen.
Hur meddelar jag om min e-postadress är gammal eller felaktig?
Du kan kontakta vår kundtjänst om detta.
Var kan jag se och redigera mina inställningar för kundkommunikation?
Just nu ingenstans. Vi utvecklar e-tjänsterna som en helhet så att du i fortsättningen enkelt kan ändra dina egna val och kanaler för kundkommunikation. För närvarande erbjuder vi endast svarsformuläret på denna sida om du föredrar att få våra meddelanden på papper via post.
Gäller det val jag gör för all kundkommunikation?
För närvarande gäller valet endast meddelanden som gäller elavtal och sådana brev som hittills har skickats per brev. Dessa inkluderar till exempel prismeddelanden och ändringar av villkor. Vi strävar dock efter att utvidga den elektroniska kommunikationen så att den i framtiden kan tillämpas på andra brev från vår koncern och även till exempel på kundtidningen.