Viikon kysymys: päivittyvä julkaisu

Energia-asiat ovat nyt monien mielessä. Saamme paljon kysymyksiä päivittäin, jonka vuoksi vastaamme nyt osaan niistä tässä päivittyvässä julkaisussa. Uusimman kysymyksen ja vastauksen löydät aina ylimmäisenä sivulta!

Viikon kysymys: Voinko itse siirtää laskuni eräpäivää?

Voit tällä hetkellä siirtää itse laskusi eräpäivää 90 päivällä alkuperäisestä eräpäivästä meidän Online-palvelussamme, mikäli laskun summa on korkeintaan 1 000 euroa. Jos tarvitset tätä enemmän maksuaikaa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme maskusopimuksen tekemiseksi.

Lue lisää eräpäivän siirrosta

Viikon kysymys: Tarvitseeko sähköpulasta olla huolissaan?

Viime vuoden puolella alettiin ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin puhua sähköpulasta. Talven 2022-2023 aikana on mahdollista, että Suomessa joudutaan säännöstelemään sähkönjakelua lyhyillä sähkökatkoilla.

Vaasan Sähköverkon toimitusjohtaja Juha Rintamäki kommentoi mahdollista sähköpulatilannetta:

”Sähköpulasta ei varsinaisesti tarvitse olla huolissaan. Kyseessä on kuitenkin tilanne, johon on varauduttu alalla jo vuosikymmenien ajan. Mikäli sähköpula tapahtuisi, tietäisimme siitä ennakkoon ja pystyisimme myös viestiä siitä asikkaillemme etukäteen.

Vaasan Sähköverkon alueella sähköpula tarkoittaisi maksimissaan kahden tunnin mittaisia alueellisesti kiertäviä sähkökatkoja. Siinä ajassa asunto ei kylemene eikä pakastin ehdi sulaa. Kyse on siis ennemminkin haittatilanteesta, kuin vaaratilanteesta.

Jokainen meistä voi varautua sähköpulaan esimerkiksi varmistamalla, että kotona on muutama litra juomakelpoista vettä ja että taskulamppu on tallessa ja toimii.

Hätätilanteita varten puhelimen akku tai varavirtalähde on hyvä pitää ladattuna, jotta mahdollisessa hätätilanteessa voi helposti esimerkiksi soittaa hätänumeroon”, Juha kertoo.

Lue lisää sähköpulasta

Viikon kysymys: Voinko seurata pörssisähkön hintaa sovelluksessa?

Heidi asiakaspalvelusta vastaa:

”Vaasan Sähkön mobiilisovelluksessa voit seurata muun muassa omaa sähkönkulutustasi. Sovelluksen uusimpana ominaisuutena näet nyt myös pörssisähkön hinnat, oli sinulla Pörssisähkö-sopimusta tai ei. Pörssisähkön hintanäkymä on sovelluksen etusivulla ja se näyttää pörssihinnat eilisen, tämän päivän sekä huomisen osalta.

Seuraamalla sähkönkulutustasi sovelluksessa, voit oppia lisää omasta kulutuksestasi ja löytää keinoja, joilla vaikuttaa energialaskuusi.

Voit seurata kulutusta ja sen kustannuksia tuntitasolla ja vertailla sitä esimerkiksi aiempiin vuosiin sekä ulkolämpötilaan. Näet kulutustiedot edellispäivästä kolmen vuoden takaisiin tietoihin”, hän kertoo.

Tiesitkö, että sovelluksessa voit myös tehdä muistiinpanoja kulutusseurantaan?

Tee muistiinpanomerkintä tietyn päivämäärän kohdalle, kun esimerkiksi lasket lattialämmityksen lämpötilaa, suljet vierashuoneen patterin tai ostat energiatehokkaamman pyykinpesukoneen.

Näin pysyt paremmin perillä siitä, miten energiansäästöteot vaikuttavat kulutukseesi ja energialaskun loppusummaan.

Saat luotua muistiinpanon, kun menet sovelluksen kulutusnäkymään ja valitset ruudun oikeasta ylänurkasta kolmen pisteen valikon ja klikkaat ”Lisää uusi muistiinpano”. Sovelluksesta tarkistat myös helposti sähkösopimukseesi ja asiakkuuteesi liittyviä tietoja.

Kysyttävää sovelluksesta? Lisää vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin mobiilisovelluksesta löydät täältä.

Viikon kysymys: Miksi myymme omaa tuotantoamme sähköpörssiin?

Sähkön hankinta on monimutkainen prosessi. Emme myy omaa tuotantoa suoraan asiakkaille. Myymme tuotantomme sähköpörssiin, josta myös ostamme sähköä asiakkaidemme tarpeisiin.

Miksi toimimme näin? Stefan Damlin ja Hans-Alexander Öst vastaavat:

”Jotta voisimme turvata asiakkaidemme sähkönsaannin, tulee sähkö hankkia etukäteen. Meillä ei ole suoraa yhteyttä tuotantolaitosten ja asiakkaiden välillä. Asiakkaalle on toimitettava sähköä jatkuvalla syötöllä, riippumatta siitä, onko voimalaitokset toiminnassa vai ei.

Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki tuotanto myydään pörssiin ja se ostetaan sieltä takaisin”, Hans-Alexander kommentoi.

”Jos kuvitteellisesti mietitään, että tuottamamme sähkö kulkisikin suoraan voimalaitokselta asiakkaalle käytettäväksi, tarkoittaisi se vikatilanteen sattuessa sitä, että asiakas ei saisi sähköä ollenkaan.

Näin kävisi myös silloin, kun oma tuotantomme määrä jää alle sähkön kulutuksen määrän. Tällaisia tilanteita ei tietenkään saa syntyä, ja siksi myymme kaiken tuotantomme sähköpörssiin, niin kuin muutkin toimijat Suomessa tekevät”, Stefan kertoo.

Se, että meillä on myös omaa tuotantoa, on tärkeä tekijä ja tukijalka liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Mutta täydellistä vastapainoa se ei valitettavasti tarjoa tässä hurjassa markkinatilanteessa, jossa olemme.

Tuotannon myynnistä saamamme tulo ei kata niitä tappioita, joita syntyy, kun myymme sähköä alle markkinahinnan.

Viikon kysymys: Mitä tukia voin saada suuren sähkölaskuni maksamiseksi?

Asiakaspalvelumme vastaa:

Huoli sähkömarkkinoilla vallitsevasta tilanteesta on yhteinen. Moni kamppailee tänä talvena suurten sähkölaskujen kanssa ja tilanne voikin olla erityisen haastava esimerkiksi lapsiperheille ja eläkeläisille. Eri tukimuodot tulevat nyt tarpeeseen. Lue niistä lisää alla.

Näistä tuista on hyvä tietää

Sähkölaskujen tukikorvaus suunnitteilla

Hallitus suunnittelee parhaillaan korvausmuotoa kotitalouksien suurille sähkölaskuille. Asia on vielä suunnittelutasolla, eikä sen yksityiskohdat ole vielä selvillä. Ensisijaisesti puhutaan kuitenkin kertakorvauksista. Lue lisää päätösehdotuksen etenemisestä osoitteessa tem.fi.

Alennettu arvonlisäveroprosentti

Sähköenergian arvonlisävero (alv) on alennettu joulukuusta huhtikuuhun 24 prosentista 10 prosenttiin. Muutos näkyy automaattisesti niillä laskuillasi, joilla veloitus koskee joulu-huhtikuun kulutusta. Huomaathan, että muutos ei koske sähkönsiirtoa eikä sähköveroa, joiden arvonlisäveroprosentti on 24 %.

Verottajan myöntämä sähkövähennys

Voit saada verotuksessa sähkövähennystä, jos vakituisen asuntosi sähkölaskut ovat suuret aikavälillä 1.1. – 30.3.2023. Kyseessä on väliaikainen vähennys sähkön korkeiden hintojen vuoksi. Lue lisää: vero.fi.

Kelan maksama sähkötuki

Ellet ole oikeutettu sähkövähennykseen, selvitä mahdollisuutesi saada Kelan maksamaa sähkötukea. Lue lisää: kela.fi

Tiesitkö, että voit itse siirtää laskusi eräpäivää Online-palvelussamme jopa 90 päivällä?

Näin siirrät laskun eräpäivää Online-palvelussa

Viikon kysymys: ”Kenelle Pörssisähkö-tuote sopii parhaiten?”

Näin vastaavat Vaasan Sähkön toimitusjohtaja Stefan Damlin ja Sähkökauppa-yksikön johtaja Hans-Alexander Öst:

Pörssisähkö, jossa sähkön hinta jatkuvasti vaihtelee, soveltuu parhaiten sellaisille asiakkaille, jotka pystyvät ajoittamaan sähkönkulutustaan.

Esimerkiksi lämmitys, voi olla asia, jota voi siirtää niille tunneille, kun sähkö on pörssissä halvempaa. Useimmiten tämä on yöaikaan, mutta sähkön pörssihinta voi myös laskea muina vuorokauden aikoina, esimerkiksi silloin, kun on tuulista.

Pörssisähkö-tuote voi olla hyvä vaihtoehto esimerkiksi vapaa-ajan asunnolle, jossa vietetään aikaa pääasiassa viikonloppuisin. Hinnat ovat yleensä halvempia viikonloppuisin.

Pörssisähkö voi myös olla hyvä vaihtoehto asiakkaalle, jolla on sähköauto. Auton lataus on näppärä ajoittaa halvemmille tunneille.

Viikon kysymys: ”Haluaisin jutella teidän kanssanne, jotta saisin sähköasiani hoidettua. Soittaessani teille, on vastassa pitkä jonotusaika. Miten saisin vastauksen kysymykseeni mahdollisimman nopeasti?”

Asiakaspalvelumme vastaa:

Asiakaspalvelumme on juuri nyt ruuhkautunut, mutta autamme niin nopeasti kuin voimme! Jätä soittopyyntö, niin olemme sinuun yhteydessä. Voi kestää muutama päivä, ennen kuin ehdimme soittaa sinulle takaisin.

Moniin kysymyksiin voit löytää vastauksen verkkosivultamme, Online-palvelusta tai mobiilisovelluksesta. Verkkosivuillamme palvelee nykyään myös chat-palvelu.

Saamme tällä hetkellä normaaliin verrattuna moninkertaisen määrän yhteydenottoja päivittäin, joten hommia riittää. Pyrimme parhaamme mukaan vastaamaan kaikille – se on minulle ja muille tiimini jäsenille äärimmäisen tärkeää! Käytäthän ainoastaan yhtä kanavaa, kun yrität tavoittaa meitä. Näin pidämme jonot mahdollisimman lyhyinä. Kiitos kärsivällisyydestä ja kuulumisiin!”, Mirja asiakaspalvelusta kommentoi.

Miten tavoitan teidät nopeiten juuri nyt? Lue lisää.

Haluatko pidentää maksuaikaa tai muuttaa laskutusrytmiä? Lue lisää.

Näin tilaat juuri nyt!

Katso ohjeet, miten voit tilata eri tuotteita ja tehdä tuotteenvaihtoja tällä hetkellä.