Vaasan Sähkö tutkii alan yhteistyössä sähkönkäyttäjien osallistamista

Vaasan Sähkö on mukana alan yhteisessä hankkeessa, jonka tarkoitus on tutkia sähkönkäyttäjien mahdollisuuksia vaikuttaa muun muassa kulutuspiikkien tasaamiseen. Asiakas energiavaikuttajana -hanke toteutetaan yhdessä viiden energiayhtiön asiakkaiden kanssa, ja se sisältää noin vuoden mittaisen kokeilujakson. Jakson aikana kerätään tietoa ja kokemuksia uusien palveluiden kehittämistä varten.

Hankkeesta kiinnostuneet ja mukaan valikoituvat asiakkaat saavat kotiinsa älykotijärjestelmän. Järjestelmän avulla asiakas saa itsekin tietoa kotinsa älykkäästä energianhallinnasta. Vaasan Sähkö aloittaa pian kokeiluhankkeeseen osallistuvien asiakkaiden haun.

Älykotijärjestelmä säätää sähkönkulutusta automaattisesti sähkön tarpeen ja energiamarkkinoiden mukaan. Näin voidaan muun muassa lisätä uusiutuvan energian osuutta energiantuotannossa sekä tarjota asiakkaalle mahdollisuuksia vaikuttaa omaan hiilijalanjälkeen ja pienentää sähkölaskuaan.