Päivitetty: Perussähkö- ja Tuulisähkö-tuotteiden hinnoittelu

Uutisen päivitys 31.10.2022:
Vaasan Sähkön hallitus on 31.10. tehnyt periaatepäätöksen tarkistaa Perussähkö- ja Tuulisähkö-tuotteiden hinnoittelua marraskuussa. Asiasta pyritään tiedottamaan marraskuun puolessa välissä.

9.9.2022

Muutamme Perussähkö- ja Tuulisähkö-sopimusten hinnoittelurakennetta 15.10.2022. Jatkossa Perussähkön ja Tuulisähkön hinta tarkistetaan neljä kertaa vuodessa. Hinta on voimassa 3 kk kerrallaan. Pörssisähkö-tuotteen ja määräaikaisten sopimusten hinnoittelu säilyy ennallaan.

Jos olet Perussähkö- tai Tuulisähkö-asiakkaamme, saat muutoksesta kirjeen postissa. Askarruttaako sinua jokin asia muutoksessa? Keräsimme muutamia kysymyksiä ja vastauksia, joista saattaa olla sinulle apua.

Miksi muutatte Perussähkön/Tuulisähkön hinnoittelutapaa?

Hinnoittelutavan muutos johtuu energiamarkkinoiden muuttumisesta ja arvaamattomuudesta. Tukkumarkkinoilla sähkön hinta vaihtelee huomattavasti useammin kuin aikaisemmin. Olemme viime aikoina nähneet sekä historiallisen korkeita että historiallisen alhaisia hintoja.

Koska muutos markkinoilla näyttää pysyvältä, joudumme muuttamaan tuotteidemme hinnoittelua niin, että ne toimivat uudenlaisessa markkinatilanteessa, eli ovat joustavampia ja mukailevat paremmin markkinoiden liikettä. Kun teemme hintapäätöksen neljä kertaa vuodessa, on meidän hintariskimme pienempi kuin jos tekisimme hintapäätöksen toistaiseksi, kuten olemme aikaisemmin tehneet Perussähkön/Tuulisähkön osalta. Hinta seuraa vuodenaikavaihteluita ja markkinaliikkeitä. Näin ollen asiakas hyötyy nopeammin markkinan laskevista hinnoista.

Onko teillä oikeus nostaa hintaa niin paljon?

Meille on tärkeää noudattaa alan sääntöjä ja lainsäädäntöä. Juridisesta näkökulmasta ei kuitenkaan tällä hetkellä ole olemassa prosentuaalista tai euromääräistä rajaa sille, miten paljon voi kerralla nostaa sähköenergian hintaa. Syy siihen lienee se, että sähkösopimuksen voi kilpailuttaa ja ostaa valitsemaltaan sähkönmyyjältä.

Silti tiedostamme, että tällainen korotus aiheuttaa suuria haasteita isolle osalle asiakkaistamme. Koska emme yhtiönä voi vaikuttaa markkinatilanteeseen, olemme pyrkineet löytämään muita tapoja joustaa ja tulla asiakasta vastaan hankalassa tilanteessa. Jos epäilet että et saa laskuasi maksettua, ole meihin yhteydessä ennen laskun eräpäivää. Voimme yhdessä löytää sinulle sopivan ratkaisun tilanteeseen.

Miten Perussähkön/Tuulisähkön hinnoittelutapa eroaa aikaisemmasta?

Jatkossa sähkösopimuksen hinta tarkistetaan neljä kertaa vuodessa. Hinnat seuraavat sähkön markkinahintaa kolmen kuukauden jaksoissa. Hintajaksot ovat 1.1.–31.3., 1.4.–30.6., 1.7.–30.9. ja 1.10.–31.12. Ensimmäinen muutoksen jälkeinen hintajakso on hiukan lyhyempi, 15.10.–31.12. Lähetämme hintailmoituksen seuraavalle kolmen kuukauden jaksolle viimeistään kuukausi ennen jakson alkua. Julkaisemme myös tulevan hinnan verkkosivuillamme.

Koska sähkön hinta laskee?

Teemme kaikkemme, jotta löytäisimme ratkaisun, joka sallisi hinnan alentamisen. Kun tilanne sallii, olemme valmiit laskemaan hintaa nopeasti, myös kesken käynnissä olevan hintakauden.

Hintavaihtelut ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen, ja siten tulemme näkemään sekä korkeita että matalampia sähkön hintoja myös jatkossa.

Miksi vaasalaiset / Vaasan Sähköverkon asiakkaat eivät saa sähköä edullisempaan hintaan, niin kuin paikkakunnalla X?

Olemme valtakunnallinen toimija, ja lähes puolet meidän asiakaskunnastamme on jakelualueemme ulkopuolelta. Yhtiömme johdon ja pääomistajan vahva näkemys on, että haluamme kohdella laajaa asiakaskuntaamme tasavertaisesti ja reilusti. Viimeiselle kvartaalille asetettu hinta ei sisällä voittomarginaalia, vaan hinta tuo sähkönmyyntiin tappiota.

Meidän on yhtiönä myös vaikea ottaa kantaa muiden alan toimijoiden hinnoitteluun ja vertailla omaamme siihen, sillä emme tunne muiden hankintaa tarpeeksi hyvin. Yleisellä tasolla voi kuitenkin todeta, että pienten yhtiöiden riskit ovat pienempiä.

Minulla ei ole varaa maksaa uutta sähkön hintaa enkä löydä edullisempaa sopimusta. Mitä teen?

Olemme murheissamme siitä, että uusi hintatilanne aiheuttaa suurtakin huolta asiakkaillemme. Olemme siksi pyrkineet löytämään kaikki mahdolliset keinot, miten voimme omalla toiminnallamme tulla vaikeassa tilanteessa vastaan ja tarjota tukea, jolla on oikeasti vaikutusta arkeen. Voisiko jokin tai useampi näistä keinoista auttaa sinua?

• Ota käyttöön sähköinen lasku ja vaihda tiheämpään laskutukseen. Kun jaat laskut useammalle kuukaudelle, on yksittäisen laskun loppusumma pienempi.
  • Ole meihin yhteydessä ennen laskun eräpäivää, jos epäilet että et saa laskuasi maksettua. Voimme yhdessä löytää sinulle sopivan ratkaisun tilanteeseen. Ja älä murehdi, täällä sinua palvelee ihminen, jonka työtehtävään kuuluu tukalan tilanteesi helpottaminen.
  • Säästä sähköä, jos se vain on mahdollista. Olemme keränneet erilaisia vinkkejä, joista ehkä sinäkin löydät sinulle sopivat? Tietyt keinot tuovat isojakin säästöjä, joten niihin kannattaa ehdottomasti tarttua.

Teillä on omaa sähköntuotantoa, miksi ette myy sitä omakustannehintaan asiakkaille?

Sähkön hankinta on monimutkainen prosessi. Emme myy omaa tuotantoa suoraan asiakkaille. Myymme tuotantomme sähköpörssiin, josta myös ostamme sähköä asiakkaamme tarpeisiin.

Jotta voisimme turvata asiakkaidemme sähkönsaannin, tulee sähkö hankkia etukäteen. Se tarkoittaa paitsi asiakasmäärän, myös asiakkaiden käyttämän sähkön määrän oikeaa arviointia etukäteen. Vääränlainen arviointi vaikkapa yllättävän pitkän pakkasjakson vuoksi tulee sähkönmyyjälle kalliiksi. Kun sähkön markkinahinnat vaihtelevat alhaisista todella korkeisiin lyhyellä aikavälillä, on sähköyhtiön kantama hintariski todella suuri. Mitä suurempi asiakaskunta on, sen suurempi on myös hintariski. Usein sähkönkulutus on suurinta silloin, kun hinta on korkeimmillaan, mikä näkyy suurina hankintakustannuksina. Asiakkaan seuraavalla laskulla ne eivät kuitenkaan näy, sillä kilowattituntihinta on etukäteen sovittu.

Se, että meillä on myös omaa tuotantoa, on tärkeä tekijä ja tukijalka liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Mutta täydellistä vastapainoa se ei valitettavasti tarjoa tässä hurjassa markkinatilanteessa, jossa olemme. Tuotannon myynnistä saamamme tulo ei kata niitä tappioita, joita syntyy, kun myymme sähköä alle markkinahinnan.

Sekä yhtiömme että pääomistajamme tavoite on tässä tilassa päästä tilanteeseen, jossa emme tekisi tappiota. Näin ollen sähkösopimuksemme hintaan ei ole sisällytetty voittomarginaalia.

Sopimustiedoissa näyttää siltä, että Perussähkö-/Tuulisähkö-sopimukseni on muuttunut määräaikaiseksi. Onko sopimustyyyppiä muutettu?

Sopimustyyppiäsi ei ole muutettu. Kyseessä on valitettava ja harhaanjohtava virhe tekstissä, joka johtuu siitä, että hintakausi päättyy ja toinen alkaa. Korjaamme virhettä parhaillaan.

Haluan toimitusvelvollisen sähkösopimuksen, mistä löydän sen?

Toimitusvelvollinen sähkösopimus pitää olla tarjolla oman jakelualueen sellaisille asiakkaille, joille ei ole mahdollisuutta saada muualta sähköä. Syy voi olla esimerkiksi aikaisemmat maksuvaikeudet ja niiden aiheuttamat merkinnät luottotietoihin. Toimitusvelvollinen sähkösopimuksemme Vaasan Sähköverkon jakelualueella on saatavissa olemalla suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme. Ilmoitamme myös tuotteen hinnan Energiaviraston palvelussa sähkönhinta.fi sekä verkkosivuillamme. Huomaathan, ettei kyseinen tuote välttämättä ole edullisin tarjoamamme tuote.

Miten muutokset alvissa näkyvät sähkölaskulla?

Jos arvonlisäveroa pienennetään sähkön myynnin osalta, astuu se automaattisesti voimaan ja näkyy myös laskullasi siltä ajalta, jota alennus koskee. Laskulla eritellään aina arvonlisävero, joten voit helposti tarkistaa, mikä prosentti on käytössä. Päivitämme myös muutoksen niihin paikkoihin, joissa ilmoitamme sähkön kuluttajahinnan.

Arvonlisävero on osuus sähkölaskusta, joka tilitetään kokonaisuudessaan verohallinnolle siitä riippumatta, minkä kokoinen se on. Sen muuttuminen ei vaikuta sähköyhtiön voittomarginaaliin, minkä vuoksi voit huoletta luottaa siihen, että muutos näkyy suunnitellun suuruisena myös omalla laskullasi.

Jos arvonlisäveroprosenttia lasketaan sähkön myynnin osalta 10 prosenttiin 24 prosentista, näkyy muutos laskulla näin:

Esimerkki:
Sähköenergia + perusmaksu (sisältäen alv. 24 %), aikaisemmin 100,00 euroa
Sähköenergia + perusmaksu (sisältäen alv. 10 %), alennuksen ajan 88,71 euroa

Huomaathan, että arvonlisäveroalennus on suunniteltu vain sähkönmyynnin osuuteen, eikä se siten pienennä sähkönsiirron (verkkopalvelun) osuutta laskulla.

EDIT 12.9.2022: Uutiseen on 12.9. lisätty tieto hetkellisestä tekstivirheestä sovelluksen sopimustiedoissa.