
Hållbarhetsinformation – vad får man säga nuförtiden?
Reglerna för hållbarhetsinformation ändras. Vår kommunikationsexpert Oona Björkbacka funderar på det aktuella ämnet.
Konsumenter vill ha mer precis information, och det kräver också lagen snart.
Hållbarhet hit och hållbarhet dit. Vid någon tidpunkt började konsumenter intressera sig för företagens hållbarhetsinsatser. Företagsvärlden svarade på konsumenternas önskan genom att rapportera hur hållbar deras verksamhet var.
Det växte upp en vacker och yvig hållbarhetsvokabulär som slog rot i företagskommunikationen: Våra produkter är ekologiska, miljövänliga, gröna, koldioxidneutrala, hållbara och så vidare.
Hållbarheten blev en konkurrensfaktor, och samtidigt uppstod ett vilda västern av gröna påståenden där hållbarhetsinformation och verkliga insatser inte alltid motsvarade varandra.
Många företag har gått i hållbarhetsfällan och fått lov att efter braskande rubriker ursäkta sig för den vilseledande informationen och förklara närmare vad de gör. Även vi har fått respons om våra miljöpåståenden.
Undersökningar visar att konsumenterna inte tror på företagens gröna påståenden. Det har uppstått ett behov av precis och faktabaserad hållbarhetsinformation, och det behovet vill man tillfredsställa i lagväg.
Det är ett direktiv på väg som ska stoppa grönmålning, förbättra konsumentskyddet, värna om miljön och stärka cirkulär ekonomi. I fortsättningen är det inte lagligt att gå ut med vackra ord om hållbarhet om man inte har bevis på att påståendena håller. Man ska framföra sina fakta så att de är lätttillgängliga och förståeliga med den kunskapsnivå som finns hos konsumenterna.
Även vi inom koncernen Vasa Elektriska ser med nya ögon på vårt sätt att informera. Vi har börjat med att utbilda våra innehållsproducenter och gå igenom våra innehåll.
Vi är inte i mål än, men riktningen är utstakad: vi vill erbjuda våra kunder och samarbetspartner exakt och lättförståelig information. I framtiden kommer vår verktygslåda för kommunikation att växa. Hållbarhetsarbetet i vår koncern ger oss massor av exakt information som hjälper oss att leva upp till nutida krav även när det gäller kommunikation.
Oona Björkbacka
Kommunikationsexpert
annat intressant för dig
-
Fenomen
Producerar du egen el år 2035?
På framtidens elmarknad kommer konsumentpriset att variera beroende på om tillgången på el är stor eller liten.
-
Marknadsöversikt
Elmarknadsöversikt: sommaren 2025
Fyllnadsgraden i vattenlagren i Norge och Sverige är högre än normalt i maj, vilket är ett resultat av låg förbrukning…
-
Marknadsöversikt
Elmarknadsöversikt: våren 2025
Den gångna vintern har varit mild i Norden och elpriset har hållits på en måttlig nivå. Norge och Sverige har…