Sähkönkäyttäjänä sinulla on sähkömarkkinalain mukaan oikeus saada lisätietoja muun muassa sähkösopimusten vertailusta, energianeuvonnasta, käyttöpaikkasi kulutuksesta verrattuna muihin vastaavanlaisiin käyttöpaikkoihin tai siitä, mitä voit tehdä, jos emme pääse sopimusasioista yhteisymmärrykseen. Olemme keränneet tietoa näistä tälle sivulle.
Vaihda paperilasku sähköiseen maksutapaan
Suosittelemme kaikille asiakkaillemme sähköistä laskua. Valittavana on useita sähköisiä maksutapoja. Lue lisää ja valitse itsellesi parhaiten sopiva!
Energianeuvontaa kuluttajille
Kaipaatko apuja siihen, miten voit vähentää kulutustasi ja säästää? Olemme keränneet artikkeleita aiheesta verkkosivuillemme, lisäksi kuluttajien energianeuvontaa on tarjolla koko Suomessa maakunnittain. Lue lisää tarjolla olevasta energianeuvonnasta Motivan verkkosivuilta ja löydä oma alueellinen energianeuvojasi.
Seuraa kulutustasi
Seuraat omaa kulutustasi todella kätevästi Vaasan Sähkö -sovelluksella. Jos haluat päästä käsittelemään dataa esimerkiksi Excelissä, suosittelemme kirjautumista verkkopalveluumme. Myös valtakunnallisesta Datahub-palvelusta voit ladata kulutustietojasi.
Vertaile kulutustasi vastaavanlaisiin kohteisiin
Valtakunnalliseen Datahub-palveluun on tulossa mahollisuus verrata omaa kulutusta vastaavanlaisten kohteiden kulutukseen. Lisäksi voit lukea verkkosivuiltamme erilaisten asumismuotojen tyypillisestä sähkönkulutuksesta ja siitä, miten voit vaikuttaa omaasi.
Sähkönkulutus omakotitalossa
Sähkönkulutus rivitalossa
Sähkönkulutus kerrostalossa
Sähkönkulutus kesämökillä
Sähkösopimuksen kilpailuttaminen
Sähkösopimustyyppejä on markkinoilla erilaisia, ja on tärkeää, että löytää itselleen sopivan sopimusmuodon. Sähkösopimuksen kannattaa kilpailuttaa esimerkiksi, kun muuttaa uuteen osoitteeseen tai kun määräaikainen sopimus päättyy. Silloin kannattaa vierailla sähkönmyyjien verkkosivuilla tai vertailla sopimusta kilpailutukseen keskittyvissä verkkopalveluissa, kuten Energiaviraston ylläpitämällä puolueettomalla sivustolla sahkonhinta.fi. Lue lisää sähkösopimuksen kilpailuttamisesta.
Kuluttajien palvelupiste riitatilanteissa
Pyrimme aina ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet keskustelemalla asioista. Jos sopimusta koskien syntyy tilanne, jossa emme pääse yhteisymmärrykseen, voit kuluttajana viedä asian kuIuttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
Ennen sitä sinun tulee kuitenkin olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvonta neuvoo keskitetysti kuluttaja-asiakkaita heidän oikeuksistaan, voimassa olevasta lainsäädännöstä ja ristiriitatilanteissa käytössä olevista riitojenratkaisutavoista.
Kuluttajaneuvonta toimii kotitalousasiakkaiden osalta Suomessa tällaisena keskitettynä palvelupisteenä.
Muiden kuin kuluttajien palvelupiste
Muiden kuin kotitalousasiakkaiden keskitettynä palvelupisteenä toimii Energiavirasto. Energiavirastolle ei kuitenkaan kuulu riita-asioiden sovittelu, vaan yleisneuvonnan antaminen. Energiayhtiöiden ja muiden kuin kuluttaja-asiakkaiden riita-asioissa auttaa Energiamarkkinariitalautakunta, jos asian sovittelu ei onnistu sopimusosapuolien välillä, mihin tietenkin ensisijaisesti aina pyritään.