
Tillfälligt fel i betalningen av fakturor. Vi undersöker orsaken.
Uppdaterad: 10.10 kl. 15.50
Vi utreder som bäst orsaken till att en del av våra kunder har stött på problem med att betala sin faktura. Vi undersöker också om problemet uppstår oavsett vilken bank kunden har, och om det eventuellt är bankrelaterat.
Du behöver inte anmäla felet till vår kundtjänst.
Uppdatering: orsak och hur du kan kringå problemet
Just nu ser det ut som om den bankbranschrelaterade ändringen, som precis trätt i kraft och som gäller s.k. omedelbara betalningar, har orsakat problemet.
Alla bankers system verkar inte kunna beakta parallella firmanamn. Vi utreder som bäst huruvida de problem våra kunder har stött på har att göra med att vi använder parallella företagsnamn på finska och svenska.
En del banker beaktar parallella namn, och i dem verkar det inte ha uppstått problem med att betala våra fakturor.
Om du inte lyckas med betalningen av fakturan, kan du pröva något av följande:
- Om du har kollat att kontonumret motsvarar det som står på fakturan, kan du klicka vidare och godkänna betalningen trots att nätbanken meddelar om motstridigheter mellan mottagarens namn och kontonummer.
- Du kan pröva med att skriva in vårt finskspråkiga företagsnamn i stället för det svenskspråkiga som står på fakturan.
Vasa Elektriska Försäljning Ab = Vaasan Sähkö Myynti Oy (elräkning)
Vasa Elektriska Ab = Vaasan Sähkö Oy (fjärrvärmeräkning)
Vasa Elnät Ab = Vaasan Sähköverkko Oy (nättjänsträkning) - Du kan be om hjälp av din bank.
Vi utreder också som bäst hur vi i egenskap av fakturerare kunde vara med och lösa problemet.
Vi tackar för tålamodet och ber om ursäkt för allt onödigt huvudbry saken orsakar.
Vi uppdaterar detta kundmeddelande när vi får mer information.