
Tillfälligt fel i betalningen av fakturor: Läs hur du löser eventuella problem vid betalning
Uppdaterad: 14.10 kl. 10.20
En del av våra kunder har stött på problem med att betala sin faktura på grund av ändringar i bankernas system.
Obs! Du behöver inte anmäla felet till vår kundtjänst.
Uppdatering: orsak och hur du kan kringå problemet
Den bankbranschrelaterade ändringen, som precis trätt i kraft och som gäller s.k. omedelbara betalningar, har orsakat problemet.
Alla bankers system verkar inte kunna beakta parallella firmanamn. De problem våra kunder har stött på vid betalningen verkar ha att göra med att vi använder parallella företagsnamn på finska och svenska.
En del banker beaktar parallella namn, och i dem verkar det inte ha uppstått problem med att betala våra fakturor.
Om du inte lyckas med betalningen av fakturan, kan du pröva något av följande:
- Om du har kollat att kontonumret motsvarar det som står på fakturan, kan du klicka vidare och godkänna betalningen trots att nätbanken meddelar om motstridigheter mellan mottagarens namn och kontonummer.
- Du kan pröva med att skriva in vårt finskspråkiga företagsnamn i stället för det svenskspråkiga som står på fakturan.
Vasa Elektriska Försäljning Ab = Vaasan Sähkö Myynti Oy (elräkning)
Vasa Elektriska Ab = Vaasan Sähkö Oy (fjärrvärmeräkning)
Vasa Elnät Ab = Vaasan Sähköverkko Oy (nättjänsträkning) - Du kan be om hjälp av din bank.
I egenskap av fakturerare kan vi bidra med en lösning genom att temporärt använda oss av finskspråkiga företagsnamn på fakturor och andra relaterade dokument.
Om du får din faktura eller andra betalningsrelaterade dokument på svenska, kommer fakturerarens/säljarens namn att stå på finska enligt ovan, tills vi kan säkerställa att bankernas system igen klarar av parallella företagsnamn.
Vi tackar för tålamodet och beklagar allt onödigt huvudbry saken orsakar.
Vi uppdaterar detta kundmeddelande när vi får mer information.