Lena Lainio: Att skapa en wow-upplevelse

Kundupplevelse. Det är ett ord som man inte kan undgå att stöta på idag när det är tal om företag som vill utveckla sin verksamhet.

När jag nyligen flyttade från bankvärlden till energibranschen ändrades målsättningen från ”utmärkt och oöverträffbar kundupplevelse” till ”branschens bästa kundupplevelse”.

Varför i all världen har den blivit dagens trendterm? För att det är vad alla företag vill ge sina kunder, en wow-upplevelse. Det vill vi med.

Vad innebär det då? Det kan vara olika saker för olika människor. För mig är det först och främst lätthet, att jag själv kan välja hur, var och när jag sköter mina ärenden. Det kan också vara någonting helt nytt, något som jag inte har kommit att tänka på, något som överraskar mig på ett positivt sätt. Ofta är det i hög grad fråga om en känsla.

Nyligen blev det aktuellt att skaffa luftvärmepump till sommarstugan. Viktigast för mig var då att det skulle vara enkelt.

Att jag inte skulle behöva bemöda mig alltför mycket. Lättast hade det varit att ringa mitt eget trygga energibolag och beställa en nyckelfärdig installation. Installation av luftvärmepumpar ingår dock inte i utbudet, så jag fick höra mig för i de sociala medierna.

På Facebook hittade jag till slut en bra och pålitlig installatör, och inom en vecka satt luftvärmepumpen på plats. Dessutom kan jag nu styra temperaturen med min mobil. Helt toppen! Det gav mig en wow-upplevelse.

Energibranschen och elbolagen är inne i en brytningstid, och utveckling av kundupplevelsen är viktigt för alla.

Vad man upplever idag är det man förväntar sig i morgon, heter det. Därför är byggandet av kundupplevelsen en kontinuerlig process.

I mitt arbete får jag vara med och skapa olika, också helt nya tjänster och lösningar, som vi hoppas ska bli en del av våra kunders wow-upplevelse. Jag är glad över att få vara med på den resan.

Ha en mysig höst!

Lena Lainio
Kundtjänstchef

Bild: Mikko Lehtimäki

Aktuellt

Många företag är skyldiga att installera laddplats för elbilar ännu i år

Läs mer
Fenomen

Ett hem för många generationer

Läs mer
Fenomen

Rymdcenter hjälper företag

Läs mer
Hållbarhet

Återvinning av rotorblad från vindkraftverk går framåt

Läs mer
Aktuellt

Finansbranschen vill skydda naturen: “När naturen mår bra blomstrar även affärerna”

Läs mer
Aktuellt

Potatis- och purjolökssoppan värmer mitt i vintern

Läs mer
Aktuellt

Energieffektivitet i gamla hus: 4 tips för ett energisnålare hus!

Läs mer
Aktuellt

Nyfikenhet för framåt

Läs mer
På fritiden

Backörnarna från Vörå: “Det bästa är att flyga!”

Läs mer
Marknadsöversikt

Elmarknadsöversikt: våren 2024

Läs mer
Aktuellt

Effektivt sparande

Läs mer
Aktuellt

Fjärrvärme ur spillvärme

Läs mer