Lena Lainio: Att skapa en wow-upplevelse

Kundupplevelse. Det är ett ord som man inte kan undgå att stöta på idag när det är tal om företag som vill utveckla sin verksamhet.

När jag nyligen flyttade från bankvärlden till energibranschen ändrades målsättningen från ”utmärkt och oöverträffbar kundupplevelse” till ”branschens bästa kundupplevelse”.

Varför i all världen har den blivit dagens trendterm? För att det är vad alla företag vill ge sina kunder, en wow-upplevelse. Det vill vi med.

Vad innebär det då? Det kan vara olika saker för olika människor. För mig är det först och främst lätthet, att jag själv kan välja hur, var och när jag sköter mina ärenden. Det kan också vara någonting helt nytt, något som jag inte har kommit att tänka på, något som överraskar mig på ett positivt sätt. Ofta är det i hög grad fråga om en känsla.

Nyligen blev det aktuellt att skaffa luftvärmepump till sommarstugan. Viktigast för mig var då att det skulle vara enkelt.

Att jag inte skulle behöva bemöda mig alltför mycket. Lättast hade det varit att ringa mitt eget trygga energibolag och beställa en nyckelfärdig installation. Installation av luftvärmepumpar ingår dock inte i utbudet, så jag fick höra mig för i de sociala medierna.

På Facebook hittade jag till slut en bra och pålitlig installatör, och inom en vecka satt luftvärmepumpen på plats. Dessutom kan jag nu styra temperaturen med min mobil. Helt toppen! Det gav mig en wow-upplevelse.

Energibranschen och elbolagen är inne i en brytningstid, och utveckling av kundupplevelsen är viktigt för alla.

Vad man upplever idag är det man förväntar sig i morgon, heter det. Därför är byggandet av kundupplevelsen en kontinuerlig process.

I mitt arbete får jag vara med och skapa olika, också helt nya tjänster och lösningar, som vi hoppas ska bli en del av våra kunders wow-upplevelse. Jag är glad över att få vara med på den resan.

Ha en mysig höst!

Lena Lainio
Kundtjänstchef

Bild: Mikko Lehtimäki

Mat & recept

Mockarutor + rocky road = ett drömpar

Läs mer
Fenomen

Smarta kläder förändrar livet

Läs mer
Fenomen

Hjärnforskare Minna Huotilainen: Huvudet behöver paus från smarta apparater

Läs mer
Aktuellt

Synpunkten: Ekologi styr utvecklingen av fjärrvärme

Läs mer
Aktuellt

Vasa får stort underjordiskt energilager

Läs mer
Aktuellt

Stefan Damlin: Modigt mot det nya

Läs mer
Aktuellt

Vasakompetens: Plast får nytt liv

Läs mer
Fenomen

Mari pantsar: Kolneutrala företag är vinnare

Läs mer
Fenomen

Tillsammans är vi mer

Läs mer
Fenomen

Lena Lainio: Att skapa en wow-upplevelse

Läs mer
Hemma

5 tips för bättre sömn

Läs mer
Aktuellt

Mikael Mäkelä, en av många Vasa Elektriska–stipendiater!

Läs mer
Dela