Elbranschen behöver många sorters kunnande

Handelshögskolan ger en god grund för säljarbete, säger Simon Laituri, som jobbar med försäljning till företag och av solpaneler. Det finns ändå alltid nytt att lära sig i jobbet. Vi ställde tre frågor till Simon!

Hur stöder dina studier ditt arbete?

”Jag blev ekonomie kandidat i somras och studerar nu vidare till ekonomie magister. När jag först började som säljassistent hos Vasa Elektriska för ett par år sedan visste jag nästan ingenting om el – förutom att den kommer ur vägguttaget.

I mitt arbete har jag snabbt lärt mig om branschen. Studierna har varit en stor fördel i mitt arbete.

Att veta hur företag fungerar ger nytta när man säljer till företag. Finansieringskurserna har gett en förståelse om börsen, vilket i sin tur har hjälpt vid anbudskalkylering. Jag läser ekonomirätt som biämne, vilket också är en fördel eftersom elbranschen är ganska reglerad.

Vasa har ett starkt energikluster.

Här finns stora energiindustriföretag, såsom ABB och Wärtsilä. Det syns också i kursutbudet på Hanken, eller Svenska handelshögskolan, där jag studerar.

Efter att ha arbetat ett tag tänkte jag att jag kan en hel del om elbranschen, men på kursen i elmarknadslag och EU förstod jag att jag fortfarande har mycket att lära mig.”

Vad tycker du mest om i ditt arbete?

”Jag arbetar både som företagssäljare och med försäljning av solpaneler. Det bästa är när jag verkligen kan hjälpa kunden att välja rätt produkt. Samtal som man minns längst är de där man kan lösa ett problem som kunden har och vända situationen till det positiva.

Ofta pratar man många gånger med en kund och vi blir nästan som kompisar.

Det är fantastiskt att jag har fått mycket ansvar i mitt arbete. För ungefär ett år sedan startade Vasa Elektriska ett pilotprojekt kring försäljning av solelsystem. Jag kom med i projektet från början och har kunnat påverka saker och ting. Det är givande.”

Du drömmer om en egen podcast – kan du berätta om det?

”Jag var på ett studentutbyte i Österrike i våras, och började lyssna på podcaster när jag var ute och joggade. Jag blev så inspirerad att jag skrev min kandidatavhandling om podcaster ur ett marknadsföringsperspektiv.

Det gav mig tanken att varför skulle jag inte själv göra detsamma. Namnet skulle vara Laiturilla (på bryggan). Det behövs ju bara en mick.

Temat skulle variera med gästerna, men främst skulle jag säkert prata om sport med mina vänner. Vi får se när jag kommer över min mikrofonskräck och kan banda första avsnittet.”

Text: Elina Vironen
Bild: Kasper Dalkarl

Marknadsöversikt

Elmarknadsöversikt: sommaren 2024

Läs mer
Aktuellt

Många företag är skyldiga att installera laddplats för elbilar ännu i år

Läs mer
Fenomen

Ett hem för många generationer

Läs mer
Fenomen

Rymdcenter hjälper företag

Läs mer
Hållbarhet

Återvinning av rotorblad från vindkraftverk går framåt

Läs mer
Aktuellt

Finansbranschen vill skydda naturen: “När naturen mår bra blomstrar även affärerna”

Läs mer
Aktuellt

Potatis- och purjolökssoppan värmer mitt i vintern

Läs mer
Aktuellt

Energieffektivitet i gamla hus: 4 tips för ett energisnålare hus!

Läs mer
Aktuellt

Nyfikenhet för framåt

Läs mer
På fritiden

Backörnarna från Vörå: “Det bästa är att flyga!”

Läs mer
Marknadsöversikt

Elmarknadsöversikt: våren 2024

Läs mer
Aktuellt

Effektivt sparande

Läs mer