Mietityttääkö sähkön hintatilanne? Näin tarkistat oman sopimuksesi hinnan.

Sähkön noususuunnassa oleva markkinahinta on puhuttanut jo jonkin aikaa mediassa, somessa ja keskustelupalstoilla. Nopeasti muuttuva hintatilanne onkin asia, joka kannattaa huomioida, jos juuri nyt tekee uutta sopimusta.

Muuttuva markkinahinta ei aina näy kuluttajan sopimushinnassa – ainakaan lyhyellä aikavälillä. Markkinatilanteen vaikutukset omaan sopimukseen riippuvat ennen kaikkea sopimustyypistä. Pörssihintaan perustuvassa sopimuksessa, niin sanotussa spot-sopimuksessa tai Pörssisähkö – sopimuksessa markkinahinta näkyy heti.

Ennen kaikkea markkinatilanne vaikuttaa uusien sopimusten hintoihin. Jos olet juuri nyt tekemässä uutta sopimusta, vertaile hintoja, niin kuin muutenkin kun kilpailutat. Tällä hetkellä kannattaa  huomioida myös se, että markkinahinnan muutokset voivat olla lyhyelläkin aikavälillä suuria. Pohdi siis, olisiko tässä kohtaa järkevää valita sopimustyyppi, joka sallii muutokset.

Mistä oma sopimushinta löytyy?

Asiakkaanamme tarkistat sähkösopimuksesi hinnan

Samoista paikoista näet myös, mikä sopimustyyppi sinulla on.

Lue myös: sähkön hinta – mistä se koostuu

Sähkön hinta on kuuma aihe Suomessa ja maailmalla – mistä on kyse?

Energiamarkkinat ja sähkön hinta ovat aiheita, jotka puhututtavat tällä hetkellä erityisen paljon. Esitimme Vaasan Sähkön energiapäällikkö Mikael Mäkelälle muutaman kysymyksen aiheeseen liittyen.