Vad förbrukar jag och vad kostar det? Nu finns din förbrukningsdata i vår app

Hur mycket el förbrukar jag? Hur stor är min kommande faktura? Är elen påslagen? I vår nya mobilapp hittar du lättast svaret på dessa frågor.

Var bland de första som laddar ner appen och ge feedback på användarupplevelsen. Appen är nu i betafasen och vi utvecklar den aktivt.

Ladda ner här!

Aktivera appen med bankkoder eller mobilcertifikat. Observera att du inte kan logga in i appen med de identifieringsuppgifter du använder i vår Onlinetjänst, dvs. du måste skapa nytt användarnamn. För tillfället visar appen endast privatkunders uppgifter.

I appen sköter du enkelt dina energiärenden

Förbrukningen med en noggrannhet från timmar till år

Du kan följa din elförbrukning och hur mycket den kostar till och med på timnivå. Genom att följa förbrukningen kan du lätt hitta sätt att minska på elräkningen.

Enkel jämförelse

Jämför din förbrukning med tidigare år och med utetemperaturen. I appen ser du förbrukningsdata från föregående dag och tre år bakåt.

Var är felet?

Kontrollera störningar och anmäl felsituationer inom Vasa Elnäts område.

Feedback av Vasa Elektriskas mobilapp

“Det är lätt att hitta information i appen. Snyggt designad med finslipade detaljer. Hakar inte upp sig. PIN/fingeravtryck/ansiktsigenkänning är en bra funktion. “

”Jag tycker appen är lättanvänd och ger oss Vasa Elektriskas kunder bättre förutsättningar än tidigare att påverka vår egen energianvändning. Det tycker jag är viktigt ur både ekologisk och ekonomisk synvinkel.”

“Felsituationsrapporter är också ett bra tillägg i den här tjänsten. Sådana kommer vi nog att se mer av, åtminstone i Vasa skärgård. “

Kom med respons och utvecklingsönskemål - vi utvecklar ständigt appen

Anna palautetta mobiilisovelluksesta- SE

Vanliga frågor om appen

För att appen ska kunna visa dig dina uppgifter, måste vi identifiera dig. Identifieringen görs via Telias autentiseringstjänst. Dina bankkoder förmedlas inte i något skede av identifieringsprocessen till oss.

Ifall du har problem med identifieringen, försök senare på nytt. Ifall identifieringen lyckas men skapandet av användarnamn misslyckas, kontakta vår kundservice.

Problemet uppstår i Android 10 och 11 telefoner. För att slippa problemet bör du rensa appens data:

  1. Tryck på app-ikonen tills en meny dyker upp.
  2. Välj ”App info”.
  3. Välj ”Lagring”.
  4. Välj ”Rensa data”.
  5. Stäng appen och logga in på nytt.

Det kan ta upp till 15 minuter för meddelelandet att dyka upp. Det kan också ha hamnat i skräpposten. Kontakta vår kundservice ifall du trots detta inte får eller hittar meddelandet.

I appen ser du alla de kontrakt där du är betecknad som avtalskund eller avtalspart. Ditt kontrakt kan också finnas under ett annat kundnummer. Växla mellan olika kundnummer uppe i högra hörnet på startsidan. För tillfället visar appen endast personkundernas elavtal. Fjärrvärme- och företagsavtalen finns inte i appen ännu.

Appen kan visa felaktigt att ett tidbegränsat elavtal  är i kraft tillsvidare. Vi reparerar felet så snart som möjligt.

Startdatumet för ditt elavtal visas felaktigt i appen. Det påverkar ändå inte ditt kundförhållande eller ditt elavtal. Du ser det riktiga startdatumet för ditt elavtal i det elavtal som anges som avslutat i appen. Felet orsakas av en systemändring.

Ditt elavtal består alltid av två delar: ett avtal med Vasa Elektriska och ett med elnätsbolaget, såsom Vasa Elnät. Elavtalet med Vasa Elektriska gäller din energiförbrukning och elavtalet med Vasa Elnät gäller elöverföringen.

Ifall dina förbrukningsdata inte syns i appen, kontakta vår kundservice.

Dina förbrukningsdata uppdateras i appen med en eller några dagars fördröjning eftersom förbrukningsdatan inläses en gång i dygnet.

Appen visar endast den del av produktionen som överförs till elnätet, det vill säga den del du säljer åt oss.

För tillfället visar appen endast elavtal och dess information. Fjärrvärmets avtal- och förbrukningsinfo planeras att införas i appen i framtiden.

Kontrollera att du har valt samma tidsperiod i appen som räkningen visar. Kostnaderna kan innehålla små skilnader som orsakas av avrundningsfel i jämförelse med räkningen.

För tillfället är det inte möjligt, men räkningarna kommer att finnas i appen i framtiden.

Detta beror på ett systemfel, som kommer att korrigeras så snabbt som möjligt.

För tillfället visar appen endast personkundernas uppgifter och avtal.

Dina personuppgifter upphämtas från vårt kundregister. Vi följer dataskyddslagen när vi hanterar dina personuppgifter.

Läs mer om dataskyddslagen.

Läs mer om appens användarvillkor.

Dela