Kundupplevelse: Vasa Elektriska har Finlands nöjdaste kunder

Våra kunder är superviktiga för oss och kundupplevelsen är något som vi jobbar hårt för varje dag. Det att vi satsar på kundupplevelsen syns också i undersökningsresultaten: vi har redan i tre år rankats inom topp 3 i olika kundnöjdhetsundersökningar.

Enligt EPSI Ratings kundnöjdhetsundersökning var Vasa Elektriskas kunder år 2020 de nöjdaste inom vår bransch! År 2021 placerade företagskunderna oss på första plats och konsumentkunderna på andra plats i samma undersökning.

Det känns bra att kunderna litar på oss år efter år, säger Vasa Elektriskas marknadsföringschef Tiina Lillbacka.

Detta uppskattar kunderna i ett elbolag

I Reputation & Trust Q2/2020-undersökningen visade vi oss vara ett pålitligt och förmånligt energibolag. De som svarade på undersökningen uppskattade i synnerhet bolagets ekonomiska stabilitet, våra prisvärda produkter och den öppna och transparenta verksamheten. Vi sågs också vara en rejäl arbetsgivare som har en klar riktning.

Det viktigaste i förhållandet mellan kunden och elbolaget är pålitlighet

Det som vi gör för att förbättra kundupplevelsen syns i vår verksamhets alla delområden. Vi ställde vår kundtjänstchef Lena Lainio och processutvecklingschef Ulla Hissa några frågor angående kundupplevelsen.

Vad är det viktigaste med att skapa en god kundupplevelse?

Jag ser att grunden i att lyckas skapa en god kundupplevelse är att vi alltid förhåller oss till våra kunder som en människa till en annan.

Det betyder att vi visar kunden att vi är på hens sida. Vår bransch kan ibland vara svårförklarad och speciellt i sådana situationer behöver vi kunna förklara så att kunden förstår, säger Lena Lainio.

På vilka konkreta sätt syns det i vårt arbete?

När jag introducerar en ny person till kundservicearbetet betonar jag alltid att det är viktigt att vara sig själv. För att betjäningen ska kännas genuin behöver våra medarbetare hitta sin egen kundservicestil som passar deras personlighet.

Läs mer om kundupplevelsen ur Lenas perspektiv: Att skapa en wow-upplevelse.

Ulla Hissa betonar att pålitligheten är en av de viktigaste aspekterna i relationen mellan företaget och kunden:

Våra kunder uppskattar det att vi är ärliga – det är en del av vår öppna och transparenta verksamhet.

Vi ger inga löften som vi inte kan hålla och vi hemlighåller aldrig information som har betydelse för kunden när hen fattar beslut, till exempel när kunden ska göra elavtal.

Som tack för vår ärlighet får vi kundens tillit. Också det att vi är välvilliga, professionella och alltid reagerar snabbt bygger på ett gott förhållande mellan oss som företag och våra kunder, säger Ulla.

Våra kunders kommentarer om oss:

  • Kundbetjänaren i telefonen var trevlig och fick också mig på gott humör.
  • Underbart att få tala med någon som förstod mig och var på min sida!
  • Snabb betjäning. Det var superviktigt för mig just nu.
  • Utmärkt kundbetjäning. Allt löste sig på en gång.
Fenomen

Ett hem för många generationer

Läs mer
Fenomen

Rymdcenter hjälper företag

Läs mer
Hållbarhet

Återvinning av rotorblad från vindkraftverk går framåt

Läs mer
Aktuellt

Finansbranschen vill skydda naturen: “När naturen mår bra blomstrar även affärerna”

Läs mer
Aktuellt

Potatis- och purjolökssoppan värmer mitt i vintern

Läs mer
Aktuellt

Energieffektivitet i gamla hus: 4 tips för ett energisnålare hus!

Läs mer
Aktuellt

Nyfikenhet för framåt

Läs mer
På fritiden

Backörnarna från Vörå: “Det bästa är att flyga!”

Läs mer
Marknadsöversikt

Elmarknadsöversikt: våren 2024

Läs mer
Aktuellt

Effektivt sparande

Läs mer
Aktuellt

Fjärrvärme ur spillvärme

Läs mer
Aktuellt

Viktigt att få vara ofullständig

Läs mer