Den pågående energiomställningen har satt fart på utvecklingen av produkter och tjänster hos elbolagen. Det har snabbt uppstått ett behov att hitta lösningar på hur vi alla kan få bättre styr på vår elförbrukning och på det sättet själva påverka slutsumman på elräkningen.
När vi bygger upp en ny produkt är det viktigt att vi hela tiden håller fokus på kundens behov. Därför är synpunkterna och idéerna som vi får från kunderna i samband med våra pilotprojekt så värdefulla: de hjälper oss bättre förstå vad som skapar riktigt mervärde.
Elbolagens roll är i en stor förändring, och elförsäljarna har blivit serviceleverantörer. I en värld som elektrifieras mer och mer har vi alla en gemensam utmaning: hur kan vi få ner elkonsumtionen i framtiden och garantera att elen vi konsumerar produceras på ett miljövänligt sätt?
Det är utgångspunkten för de nya tjänster som utvecklas vid sidan av de traditionella elavtalen, och därmed vill vi ge alla våra kunder möjlighet att påverka.
Ännu för några år sedan ägnade varken jag eller så många andra särskilt mycket tankar åt vilken tid man knäppte på tvättmaskinen eller torktumlaren, för att inte tala om huruvida vädret var rätt för att bada bastu. Fjolåret var en riktig tankeställare och vi fick lära oss den hårda vägen.
Nya smarta lösningar för hemmet och olika elavtalsmodeller har visat att det verkligen spelar roll när man konsumerar sin el och att man kan påverka sin elräkning.
Nya tider avspeglar också alla de solpaneler som dykt upp på hustaken. Låt alltså solen skina!
Ha en solig sommar!
Lena Lainio, försäljningschef