Tesla kom till Vasa

Hur går det när man placerar en fartgalen driftingförare bakom ratten på en Tesla? Vi provkörde bilen med Krisse Aalto för att ta reda på.

Den svarta S-modellen väntar på Krisse Aalto vid Vasa flygplats. Teslan är som en magnet. På väg från terminalen kommer den ena efter den andra närmare för att beundra bilens svepande linjer och svarta inredning.

Teslan är en ovanlig sevärdhet även för personalen vid biluthyrningen. Bakom disken står flera som gärna skulle åka med, och den som överräcker nycklarna gör det med en önskan om att Krisse ska köra försiktigt. Frågan är om vi hade fått några nycklar alls, ifall de hade vetat att Krisses favorithobby är att sladda omkring i över hundra kilometer i timmen?

Mansdominerad värld

Krisse Aalto har utövat, den ursprungligen japanska motorsporten, drifting i cirka fem år. Hon är den enda kvinnliga tävlingsföraren inom sporten i Finland.

I drifting körs bilen i konstant sladd. Domare bedömer hastigheten, körlinjen och sladdvinkeln. Bilen måste hållas i sladd hela tiden, i en så brant vinkel som möjligt, samtidigt som man kör i så hög hastighet som möjligt längs en förutbestämd bana.

– Nivån är hög i Finland, Juha Pöytälaakso från Seinäjoki blev nyligen Europamästare, berättar Krisse. En femtondeplats i en tävling i Estland 2014 är enligt Krisse själv hennes hittills bästa prestation. Där tävlade 45 förare i de nordiska mästerskapen och Krisse var tävlingens enda kvinna.

I år har hon inte hunnit tävla speciellt mycket eftersom  hon grundat ett ridstall för 11 hästar i Laihela.

– Jag har bara kört enstaka tävlingar men nästa år är målet att köra en hel serie, antingen FM eller NM.

Elegant, bra och dyr

De blanka dörrhandtagen glider ut från Teslans sidor när Krisse närmar sig bilen.

Det är underbart när bilen gör så där. Som om den skulle känna igen mig, trots att jag vet att det egentligen är nyckeln den känner av.

Första intrycket av Teslan kan summeras i tre ord: elegant, bra, dyr!

Krisse har bekantat sig med bilens instruktioner på förhand, hon vet därmed att den inte behöver startas i egentlig mening. Det är bara att sätta sig på förarplatsen och sätta i växeln, förutsatt att nyckeln är med i bilen.

Snabbare, snabbare

Teslan glider elegant fram, landsvägskörning är först på tur.

– Överraskande högt däckbuller. Bilen är inte så tystgående som jag hade väntat mig, kommenterar Krisse.

Men körkomforten är förstklassig:

– Den känns stabil! Den är jättebra att köra. Jag kan inte komma på något negativt att säga.

Krisse stannar bilen och frågar om vi ska testa hur fort Teslan accelererar. Bilen är ju känd just för sin snabba acceleration.

Jag tänker svara ja, men hinner inte öppna munnen. Wow! Vi är redan iväg!

Med en Tesla är man garanterat inte den som kommer iväg sist vid trafikljusen. Men bilen är komfortabel att åka i även när den accelererar snabbt.

Däckbullret dämpas när vi går över till stadstrafik. Teslan klarar sig galant även på stenlagda gator. Krisse kör helst i Sport-läget där styrningen är som styvast. De två övriga lägena är Standard och Comfort.

– Comfort gör bilen mycket mer lättstyrd men jag föredrar att ha bättre känsla av underlaget, säger Krisse.

Går det att köra drifting med en Tesla?

– Om man kopplar ur antispinnsystemet går det nog att få den i sladd. Men motorvrålet och avgasdoften som hör till sporten saknas!

En elbil, speciellt en Tesla, skulle duga bra som vardagsbil åt Krisse – trots att hon älskar mullret från en bensin- motor. Tills vidare finns det dock för få laddpunkter längs de finländska vägarna. Krisse kör årligen 50 000–60 000 kilometer runt om i Finland.

– Det är klart att antalet elbilar ökar hela tiden. De är framtiden!

Den här artikeln publicerades först i oktobernumret av Nette år 2017. Bilderna togs vid Vasa flygfält, som det året utsågs till årets flygplats. Flygplatsen hade år 2016 nästan 300 000
resenärer. Redaktionen tackar flygplatsens personal för att de gjorde fotograferingen möjlig.

Text: Anne Kytölä
Bild: Mikko Lehtimäki