Kyrö Distillery: Lokal världserövrare

Världens enda destilleri som helt och hållet använder råg som huvudråvara Kyrö Distillery började på amatörbasis. Vår story och äkthet tilltalar människor, säger VD Miika Lipiäinen.

Även om du inte skulle ha provat drycker som Storkyroföretaget Kyrö Distillery tillverkar kan du ha hört att idén till destilleriet föddes under en bastukväll bland ett gäng whiskyentusiaster år 2012.

Många känner också till den detaljen i berättelsen där VD Miika Lipiäinen åker till en whiskymässa i London och i smyg häller rågwhiskydestillat i avsmakningsglas och låter huvuddestillatörer från de bästa whiskytillverkarna prova det.

”När vi har berättat om vår resa har vi märkt att vi inte har någon anledning att fantisera ihop reklamkampanjer. Det finns så mycket att inhämta i vår story.”

Under årens gång har Kyrö Distellery vuxit till ett företag med 40 anställda och dess drycker har fått toppenomdömen och massor av fans ute i världen. Även om smaken naturligtvis är det avgörande appellerar också den originella historien till kunderna.

”Berättelsen har en stor betydelse, men speciellt viktigt är att den berättas på ett äkta sätt. Det finns massor av företag med fina historier bakom sig i Finland, men det är ju en del av vår nationella egenart att tänka att ingen är väl intresserad av mina grejer.”

Det är spännande tider för Kyrö Distillery just nu. Deras rågwhisky som de har lagrat i sex år fick nästan fulla poäng och en guldmedalj på International Wine and Spirit Competition. Den blev slutsåld. Även för deras gin och gräddlikör ser det lovande ut nu.

Men året har också fört med sig motgångar. Coronapandemin tvingade restaurangerna att stänga, och försäljningen till resande ute i världen sinade när resandet minskade. Kyrö har klarat sig från vårens katastrof genom att ta sig an ett aktuellt behov: de började tillverka handsprit till vården och till försäljning i butikerna.

”Jag skulle aldrig ha gissat i januari att vi kommer att vara med i en sådan här verksamhet också. I det projektet fick vi förverkliga våra värderingar, och det blev mycket lyckat.”

Även om Kyrö siktar ut i världen framhäver de alltid det lokala.

Råvarorna är fullkornsråg, älggräs, björkblad, havtorn och tranbär. Kunderna är också välkomna till rundvisningar på destilleriet i Storkyro. Nät- och direkthandel gör det möjligt att nå kunder på längre håll. Försäljning av alkohol via nätet är inte tillåtet i Finland, men det går att sälja kringprodukter.

”Det finns olika kanaler för att leverera produkter direkt till kunden. Det skapar möjligheter för lokala företag, men det kräver mer kunnande av företagaren och kan också medföra stress.”

Ett sätt att locka konsumenter är att skapa upplevelser. Hos Kyrö kan ett kompisgäng köpa ett eget whiskyfat. Fatägarna kan besöka destilleriet och prova whiskyn medan smaken mognar. När whiskyn är färdig tappas den i flaskor med ägarnas egen etikett som de kan hämta ut på Alko.

VD för Kyrö Distillery i Storkyro Miika Lipiäinen har fått bevittna en småproducents resa till världsberömmelse.

Text: Terhi Hautamäki
Bild: Kirsi-Marja Savola

Aktuellt

Marknadsöversikt

Läs mer
Mat & recept

Kålroten i rampljuset

Läs mer
Aktuellt

Sommarjobbaren blev sugen på utveckling

Läs mer
Aktuellt

Vi måste lära AI att göra hållbara val

Läs mer
Aktuellt

Musik som en del av varumärket

Läs mer
Aktuellt

Synpunkten: Gemensam oro för elpriset

Läs mer
Aktuellt

Ilag: Hjälparna drar åt samma håll

Läs mer
Aktuellt

Musikens kraft

Läs mer
Energitips

Så här räcker elektriciteten över vintern – 5 tips för att använda el vid rätt tidpunkt

Läs mer
Energitips

5 + 1 sätt att spara på elräkningen

Läs mer
Mat & recept

Sommarens coolaste mocktail

Läs mer
Hållbarhet

Varma hem med ren värme

Läs mer