
Jordkablar ger färre elavbrott
Stormar är största orsaken till långa elavbrott på hösten och vintern i Vasatrakten. Vasa Elnäts driftchef Petter Södergran berättar hur man förbereder sig inför stormaroch hur man arbetar när stormen slår till.
Varför ska man förbereda sig inför stormar?
Stormar kan ställa till långvariga elavbrott när de fäller träd på ellinjer. Inom Vasa Elnäts distributionsområde har vi senast erfarit hårda stormvindar år 2019 och 2020, när stormarna Aapeli och Aila rasade.
”Den genomsnittliga årliga avbrottstiden för våra kunder under de åren var runt tio timmar. Därefter har avbrotten varit ungefär en tiondedel av det. Stormarnas andel har alltså varit mycket stor”, berättar Vasa Elnäts driftchef Petter Södergran.
I synnerhet har stormen Aapeli fäst sig i hans minne.
”Jag var på kontoret och tittade ut genom fönstret och såg hur det snöade vågrätt. Då tänkte jag att kan det finnas ett enda träd kvar därute.”
Stormarna Aapeli och Aila orsakade hundratals fel. Att åtgärda skadorna krävde lika mycket arbete som ett normalt underhåll under två års tid, och det skulle göras så fort som möjligt.
”Vi fokuserade alla möjliga resurser på reparationerna som till slut blev utförda på ett par veckor.”
Vad är det mest effektiva skyddet mot stormskador?
Det mest effektiva sättet att stormskydda elnätet är att gräva ner kablarna i marken. Det har Vasa Elnät gjort under en lång tid, och arbetet fortsätter.
Idag är 55 procent av mellanspänningsnätet jordkablat, och i lågspänningsnätet uppgår andelen redan till 77 procent.
Ett annat sätt att förbereda sig är att sköta skog.
Vasa Elnät röjer de så kallade ledningsgatorna för kraftledningar i mellanspänningsnätet med cirka sex års mellanrum.
Dessutom samarbetar nätbolaget med markägarna om att sköta skog i kantzoner.
”Det är nödvändigt eftersom ofta är det just de träd som växer vid sidan av ellinjen som faller på ledningarna.”
Ett tredje sätt att förbereda sig är att sätta av extra resurser när stormen ser ut att dra in. Det behövs extra händer och ögon för att röja bort fallna träd och ta emot felanmälningar från kunder.
För den händelse att stormen skulle vara exceptionellt hård har Vasa Elnät en storstörningsorganisation med en tydlig verksamhetsmodell.
”Vi har en bra stämning på jobbet också när det stormar eftersom alla vet vad de ska göra och var och en kan koncentrera sig på sin uppgift.”
Vad önskar ni av kunder under stormen?
Elnätet blir mer och mer intelligent hela tiden: det finns fjärravläsbara sensorer i nätet som hjälper till att upptäcka fel. Men man hoppas ändå på hjälp från kunderna när det stormar.
”Vi hoppas att kunder inom Vasa Elnäts område anmäler träd som fallit på ledningarna.”
”Anmälan kan göras i Vasa Elektriskas mobilapp eller på vår webbplats.”
Innan man anmäler felet kan man kontrollera störningskartan om bolaget redan vet om felet.
För att se elavbrott i andra distributionsområden, besök sahkokatkokartta.fi.
KANSKE DU OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV
-
FenomenJordkablar ger färre elavbrott
Stormar är största orsaken till långa elavbrott på hösten och vintern i Vasatrakten. Vasa Elnäts driftchef Petter Södergran berättar hur…
-
På fritidenFinland blev frälst på hårdrock
Heavy metal är finsk folkmusik. Det finns fler hårdrocksband per invånare hos oss än någon annanstans i världen. Var tredje…
-
IakttagelserFörändring skapar nya möjligheter – strategiarbete sätter kursen
Koncernen Vasa Elektriska har i år jobbat med att ta fram en ny strategi. Vår direktör med ansvarsområdet strategi och…