Elräkningen och betalningar

Spara energi för sådant som är viktigt – gör betalningen av räkningen så enkel som möjligt.

Läs våra tips om hur du väljer det betalningssätt och den faktureringsrytm som passar just dig. Nedan ser du några vanliga frågor bland annat om vilka uppgifter elräkningen baserar sig på samt vilken typ av information du hittar på den.

Frågor om räkningen

För tillfället är det inte möjligt att skapa en egen förfallodag som gäller alla räkningar. Däremot kan du vid behov byta förfallodag för en enskild räkning. Kontakta i så fall vår kundtjänst. Kom ihåg att göra det senast på fakturans förfallodag.

Om en räkning är obetald efter förfallodagen så skickar vi en betalningspåminnelse.

Du bor högst antagligen inom Vasa Elnäts distributionsområde. Oberoende av vilket bolag du som konsument köper din el av så faktureras elöverföringen av ditt lokala elnätsbolag. Elöverföringen är den del av elräkningen som inte kan konkurrensutsättas.

När du har tagit ibruk e-fakturan, kan du själv välja om du vill ha räkningen i mindre delar och därmed betala den oftare. Om du igen får räkningen i posten så beror frekvensen på hur stor förbrukning du har.

  • om din elförbrukning är sparsam, t.ex. om du bor i höghus => 4 räkningar/år
  • om du har en större förbrukning, t.ex. om du bor i ett eluppvärmt egnahemshus => 6 eller 12 räkningar/år.

E-fakturan är ett enkelt och ekologiskt sätt att ta emot och betala räkningar. Fakturan kommer direkt till din nätbank där du kan granska, betala och arkivera den. Ett avtal om e-faktura är lätt fixat i din nätbank. För att göra det behöver du ditt kundnummer och faktureringsavtalsnummer från elräkningen.

Gör så här

  1. Logga in i din nätbank.
  2. Följ nätbankens anvisningar om beställning av e-faktura. Gör avtalet med Vasa Elektriska AB (Vaasan Sähkö Oy). Fyll i kundnummer och faktureringsavtalsnummer. Kom ihåg att också välja betalningsorsak, antingen fjärrvärmeräkning eller elfaktura.
  3. Om du inte vill godkänna alla räkningar separat kan du automatisera betalningen.
  4. Kontrollera uppgifterna och spara.

Nästa elräkning kan eventuellt ännu komma på posten, men efter det får du e-fakturan direkt i nätbanken, där också räkningarna arkiveras.

Vi rekommenderar e-fakturan som betalningssätt till alla våra kunder. E-fakturan kommer fram oberoende av postens leveransdagar, den blir inte blöt fast det töar och du slipper oroa dig för att fakturan ligger och väntar i postlådan när du semestrar.

Om e-fakturan inte passar dig kan du få räkningen per brevpost eller så kan du göra ett avtal om direktbetalning med din bank.

Med avtal om direktbetalning får du fakturans uppgifter i god tid före förfallodagen och samtidigt får också din bank de betalningsuppgifter som behövs. Avtalet fungerar som en fullmakt för att banken ska ta emot och betala fakturan för dig.  Räkningen betalas automatiskt från ditt konto på förfallodagen.​​

För våra företagskunder rekommenderar vi betalning med nätfaktura.

Elräkningen innehåller mycket sådant som bestäms i lagar och förordningar och kan kan därför kännas krånglig att läsa.

Räkningen består av två delar. Den första delen består av ett sammandrag över olika tjänster och vad de kostar samt av betalningsuppgifterna. Bl.a. ser du

  • vilken förbrukningsplats räkningen gäller
  • vilken tidsperiod räkningen gäller
  • datumet för räkningen, dvs. när den har skrivits ut hos oss
  • summan och förfallodagen
  • information om direktbetalning, om det betalningssättet har tagits ibruk
  • referensnumret som varierar för varje räkning. Ta det i beaktande när du betalar räkningen i din nätbank.

Den andra delen innehåller specifik information om bl.a. faktureringsperiod, enhetspriser och förbrukad energi. Här ser du bl.a.

  • hur mycket el du förbrukat (kWh)
  • grundavgiften samt energiavgiftens enhetspris för den energi du använt och/eller för överföringen* av den
  • elskatten som debiteras i samband med faktureringen av elöverföringen*
  • eventuella övriga avgifter, såsom dröjsmålsränta och -avgifter
  • betalningar och energiförbrukning på årsnivå inklusive medelpris.

*) Om Vasa Elnät är ditt elöverföringsbolag innehåller fakturan information om också överföringen. I annat fall får du en separat faktura för elöverföringen.

Ersättning för långa avbrott

Lagen skyddar elkonsumenten vid långa avbrott. Om du på grund av ett elavbrott oavbrutet har varit utan el i minst 12 timmar, har du rätt till en standardersättning. Närmare information om ersättningar får du av ditt elöverföringsbolag.

Dela