Elräkningen och betalningar

Spara energi för sådant som är viktigt – gör betalningen av räkningen så enkel som möjligt.

Läs våra tips om hur du väljer det betalningssätt och den faktureringsrytm som passar just dig. Nedan ser du några vanliga frågor bland annat om vilka uppgifter elräkningen baserar sig på samt vilken typ av information du hittar på den.

Läs: Coronaviruset och betalning av fakturor

Frågor om räkningen

Vi rekommenderar att våra kunder väljer ett av våra elektroniska betalningssätt. En elektronisk faktura kommer fram oberoende av postens leveransdagar, den blir inte blöt fast det töar och du slipper oroa dig för att fakturan ligger och väntar i postlådan när du semestrar. Samtidigt är den en enkel klimatgärning!

Vi skickar elektroniska fakturor som e-faktura samt via Kivras och OmaPostis tjänster. E-fakturan kommer direkt till din nätbank när igen Kivra och OmaPosti fungerar som elektroniska postlådor, där du också lätt sköter om betalningen av fakturor.

För våra företagskunder rekommenderar vi betalning med nätfaktura.

Om våra elektroniska betalningssätt inte passar dig, kan du få räkningen per brevpost eller så kan du göra ett avtal om direktbetalning med din bank.

Med avtal om direktbetalning får du fakturans uppgifter i god tid före förfallodagen och samtidigt får också din bank de betalningsuppgifter som behövs. Avtalet fungerar som en fullmakt för att banken ska ta emot och betala fakturan för dig.  Räkningen betalas automatiskt från ditt konto på förfallodagen.​​

E-fakturan är ett enkelt och ekologiskt sätt att ta emot och betala räkningar. Fakturan kommer direkt till din nätbank där du kan granska, betala och arkivera den. Ett avtal om e-faktura är lätt fixat i din nätbank. För att göra det behöver du ditt faktureringsavtalsnummer från räkningen.

Gör så här

  1. Logga in i din nätbank.
  2. Följ nätbankens anvisningar om beställning av e-faktura. Gör avtalet med Vasa Elektriska AB (Vaasan Sähkö Oy). Fyll i faktureringsavtalsnummer. Kom ihåg att också välja betalningsorsak, antingen fjärrvärmeräkning eller elfaktura.
  3. Om du inte vill godkänna alla räkningar separat kan du automatisera betalningen.
  4. Kontrollera uppgifterna och spara.

Nästa elräkning kan eventuellt ännu komma på posten, men efter det får du e-fakturan direkt i nätbanken, där också räkningarna arkiveras.

Du kan ta ibruk tjänsten Kivra antingen som mobilapp eller på Kivras webbplats och börja ta emot, betala och arkivera dina fakturor där. Att använda Kivra kostar inget och tjänsten är säker.

Gör så här

  1. Ladda Kivra-appen i din mobiltelefons appbutik eller gå in på sidan kivra.fi.
  2. Registrera dig som användare antingen med nätbankskoder eller med mobilcertifikat. Efter det får du användaruppgifter för Kivra.
  3. När du har tagit ibruk tjänsten kommer framöver Vasa Elektriskas räkningar automatiskt till appen eller ditt användarkonto, om du använder webbläsaren. Du betalar också dina fakturor lätt med Kivra.

Observera att fakturan inte längre kommer på posten, när du tar ibruk Kivra. Om du vill få andra räkningar till tjänsten, men inte Vasa Elektriskas fakturor, kan du i tjänstens inställningar välja bort Vasa Elektriska från de bolag, vars räkningar du vill ta emot i Kivra.

Inga fler försenade pappersfakturor eller bortglömda förfallodagar!

När en ny faktura trillar in i Kivra får du också ett meddelande till e-posten. Observera att du behöver fastställa din e-postadress i samband med att du skapar ditt användarkonto. Om du använder mobilappen så får du en push-notifikation för varje ny räkning.

Läs mer om Kivra

Du kan ta ibruk tjänsten OmaPosti antingen som mobilapp eller på webbplatsen oma.posti.fi och börja ta emot, betala och arkivera dina fakturor där. Att använda OmaPosti kostar inget och tjänsten är säker.

Gör så här

  1. Ladda OmaPosti-appen i din mobiltelefons appbutik eller gå in på sidan oma.posti.fi.
  2. Om du inte sedan tidigare har ett användarnamn på Posti, skapa ett sådant. Bered dig på att identifiera dig. Fortsätt till OmaPosti. Välj i det här skedet de inställningar du tror du vill ha. Du kan ändra på dem senare.
  3. När du har tagit ibruk tjänsten kommer framöver Vasa Elektriskas räkningar automatiskt till appen eller ditt användarkonto, om du använder webbläsaren. Du betalar också dina fakturor lätt med OmaPosti.

Observera att fakturan inte längre kommer på posten i pappersformat, när du tar ibruk OmaPosti. Om du vill få andra räkningar till tjänsten, men inte Vasa Elektriskas fakturor, kan du i tjänstens inställningar välja bort Vasa Elektriska från de bolag, vars räkningar du vill ta emot i OmaPosti.

Inga fler försenade pappersfakturor eller bortglömda förfallodagar!

När en ny faktura trillar in i OmaPosti får du också ett meddelande till e-posten. Observera att du behöver fastställa din e-postadress i samband med att du skapar ditt användarkonto. Om du använder mobilappen så får du en push-notifikation för varje ny räkning.

Läs mer om OmaPosti

Du kan behändigt ändra din fakturas förfallodag via Online-tjänsten. Om ändringen av förfallodagen lyckas, syns detta automatiskt vid den öppna fakturan.

Du kan ändra fakturans förfallodag om du gör det innan förfallodagen, du inte har några andra förfallna fakturor öppna och inte har ändrat den ifrågavarande fakturans förfallodag tidigare.

Kom ihåg att ändra förfallodagen även i internetbanken om du får e-räkning.

Du bor högst antagligen inom Vasa Elnäts distributionsområde. Oberoende av vilket bolag du som konsument köper din el av så faktureras elöverföringen av ditt lokala elnätsbolag. Elöverföringen är den del av elräkningen som inte kan konkurrensutsättas.

När du har tagit ibruk e-fakturan, kan du själv välja om du vill ha räkningen i mindre delar och därmed betala den oftare. Om du igen får räkningen i posten så beror frekvensen på hur stor förbrukning du har.

  • om din elförbrukning är sparsam, t.ex. om du bor i höghus => 4 räkningar/år
  • om du har en större förbrukning, t.ex. om du bor i ett eluppvärmt egnahemshus => 6 eller 12 räkningar/år.

Elräkningen innehåller mycket sådant som bestäms i lagar och förordningar och kan kan därför kännas krånglig att läsa.

Räkningen består av två delar. Den första delen består av ett sammandrag över olika tjänster och vad de kostar samt av betalningsuppgifterna. Bl.a. ser du

  • vilken förbrukningsplats räkningen gäller
  • vilken tidsperiod räkningen gäller
  • datumet för räkningen, dvs. när den har skrivits ut hos oss
  • summan och förfallodagen
  • information om direktbetalning, om det betalningssättet har tagits ibruk
  • referensnumret som varierar för varje räkning. Ta det i beaktande när du betalar räkningen i din nätbank.

Den andra delen innehåller specifik information om bl.a. faktureringsperiod, enhetspriser och förbrukad energi. Här ser du bl.a.

  • hur mycket el du förbrukat (kWh)
  • grundavgiften samt energiavgiftens enhetspris för den energi du använt och/eller för överföringen* av den
  • elskatten som debiteras i samband med faktureringen av elöverföringen*
  • eventuella övriga avgifter, såsom dröjsmålsränta och -avgifter
  • betalningar och energiförbrukning på årsnivå.

*) Om Vasa Elnät är ditt elöverföringsbolag innehåller fakturan information om också överföringen. I annat fall får du en separat faktura för elöverföringen.

Ersättning för långa avbrott

Lagen skyddar elkonsumenten vid långa avbrott. Om du på grund av ett elavbrott oavbrutet har varit utan el i minst 12 timmar, har du rätt till en standardersättning. Närmare information om ersättningar får du av ditt elöverföringsbolag.

Bor du på Vasa Elnäts område? Läs mer om ersättningen.

Dela