Lösning på världens avfallsproblem

Lokal avfallshantering utan kostnader för logistik. Det är Vasaföretaget Woima Corporations lösning på det globala avfallsproblemet. Som bonus erhålls el och fjärrvärme.

Världen står inför ett gigantiskt avfallsproblem. Det blir kristallklart när Henri Kinnunen berättar om sina erfarenheter. VD:n för Woima Corporation, som säljer avfallskraftverk, har på besök hos kunderna blivit bekant med avfallshanteringen – eller bristen på den – i ett 50-tal länder. Historierna är förbluffande.

I många länder i Afrika och Asien slänger man på soptippen allt ifrån farligt sjukhusavfall till kroppsdelar. I Saudi-Arabien och Australien återvinns soporna inte, utan de dumpas i en grop i öknen. Små östater är illa ute med sina växande avfallsberg. Plastskräpet som flyter i haven är redan en välkänd historia.

Enligt Kinnunen beror problemet dels på bristfällig lagstiftning, dels på att det offentliga inte har råd med avfallslogistik.

Kinnunen fick upp ögonen för avfallsproblemet när han reste runt i världen i sitt tidigare arbete. Då väcktes tanken om småskalig lokal avfallshantering utan långa transporter och enorma investeringar.

År 2017 gick han in för att grunda Woima Corporation. Företaget tillverkar avfallskraftverk som baserar sig på förbränning och består av moduler lika stora som en fraktcontainer.

Konceptet är lätt att kopiera och skala upp till olika volymer på ett kostnadseffektivt sätt. Avfallskraftverket producerar el eller fjärrvärme eller båda, beroende på kundens önskemål.

”Avfall är inte bara avfall utan värdefullt bränsle. Ute i världen börjar det bli hård konkurrens om vem som äger avfallet. Därför blir det allt vanligare med lokala projekt i mindre skala”, berättar Kinnunen.

Kulturkännedom ökar försäljningen

Woima Corporation har i gång projekt också i Finland, men största delen av företagets hittills runt 400 projekt har genomförts i Sydostasien och i utvecklingsländer. ”Vi får flera förfrågningar från utlandet varje vecka.”

Henri Kinnunen har i sitt tidigare arbete tillbringat mycket tid i utlandet och bott tre år i Kina.

Det går i genomsnitt två år från den första kontakten till att avtalet är undertecknat, berättar Kinnunen. Han har till exempel varit 11 gånger på besök hos en kund i Vietnam, och nu börjar affären bli klar och man kan förhoppningsvis snart sätta i gång med byggarbetet.

Om du vill sälja en produkt behöver du först sälja dig själv och vinna kundens förtroende.

Dessutom ska säljaren känna till de lokala sederna. Det gäller att veta hur man till exempel ska förhålla sig när man blir bjuden på alkohol i en kultur där det inte är önskvärt att dricka.

Vid sidan av illasmakande hembränt har Kinnunen till och med blivit bjuden på en hustru som en gest av gästfrihet.

Att artigt tacka nej är alltså en viktig färdighet att behärska. ”Okunnighet kan sumpa en deal.”

Mer el till världen

Kinnunen och hans kollegor på Woima Corporation ser med stor förväntan emot att besök hos utländska kunder blir möjliga igen när pandemin ger med sig. Försäljningen får ytterligare draghjälp av en ny ägare.

Japanska Sumitomo SHI FW, som säljer energilösningar, förvärvade en minoritetsandel i Woima Corporation i början av året. Den nya delägaren lägger till Woimas kraftverk i sin portfölj, vilket kan ge extra fart åt försäljningen. Sumitomo hade år 2020 en omsättning på över 100 miljoner euro.

Vi var lite som Oppfinnar-Jocke när vi började och lanserade en lösning som är radikalt annorlunda. Att seriösa företag investerar i oss visar att vi har gjort ett bra jobb.

Vårt mål är att växa till ett företag med en årlig omsättning på 250 miljoner euro. Framtiden ligger i den cirkulära ekonomins ekosystem, som vi också utvecklar.”

Kinnunen drivs av en stark tro på sin produkt och av en vilja att förändra världen.

Han vill inte bara lösa avfallsproblemet utan också bokstavligen bringa ljus i mörkret.

”Vi måste komma ihåg att el är en bristvara i största delen av världen. När vi gör energi av avfall tänds lamporna i byar och slumkvarter. Därför är det här ett helt fantastiskt koncept.”

Text: Elina Vironen
Bilder: Linus Lindholm

Fenomen

Ett hem för många generationer

Läs mer
Fenomen

Rymdcenter hjälper företag

Läs mer
Hållbarhet

Återvinning av rotorblad från vindkraftverk går framåt

Läs mer
Aktuellt

Finansbranschen vill skydda naturen: “När naturen mår bra blomstrar även affärerna”

Läs mer
Aktuellt

Potatis- och purjolökssoppan värmer mitt i vintern

Läs mer
Aktuellt

Energieffektivitet i gamla hus: 4 tips för ett energisnålare hus!

Läs mer
Aktuellt

Nyfikenhet för framåt

Läs mer
På fritiden

Backörnarna från Vörå: “Det bästa är att flyga!”

Läs mer
Marknadsöversikt

Elmarknadsöversikt: våren 2024

Läs mer
Aktuellt

Effektivt sparande

Läs mer
Aktuellt

Fjärrvärme ur spillvärme

Läs mer
Aktuellt

Viktigt att få vara ofullständig

Läs mer