Fjärrvärmen lever och andas i takt med invånarna

Omväxling, problemlösning och fina jobbarkompisar. Det är det bästa med arbetet i kontrollrummet för fjärrvärme, säger Timo Leppäkorpi som ansvarar för arbetet.

Att arbeta i ett kontrollrum kräver bra nerver, servicevilja – och humor! Vi ställde tre frågor till Timo Leppäkorpi, som ansvarar för arbetet i fjärrvärmekontrollrummet på Vasa Elektriska.

1 Hur ser ditt arbete ut?

Att vara driftmästare innebär att jag koordinerar funktioner i kontrollrummet, upprättar anvisningar för personalen och samarbetar med intressenter, såsom Vaskiluodon Voima, Westenergy och Vasa Elnät.

Dessutom sköter jag driftövervakningen. Syftet är att säkerställa driftsäkerheten av fjärrvärmeverken. Ibland hoppar jag också in som drifttekniker. Det är viktigt för ens eget yrkeskunnande. När man tar i och får smuts på händerna hänger man med i vad ens medarbetare gör och kan besvara deras frågor.

De vardagliga utmaningarna i kontrollrummet förändras hela tiden i och med att vi rör oss mot en utsläppsfri energiproduktion och produktionssätten blir allt mångsidigare. Ett exempel på det är värmelagret i Vasklot som togs i bruk för en tid sedan.

2 Vad är det bästa med ditt arbete?

Jag tycker om att det är omväxlande.

När man kommer till jobbet på morgonen vet man inte alltid vad dagen kommer att innehålla.

Var femte vecka har vi kraftverksjour. Då provkör vi fjärrvärmeverken. Om något inte funkar börjar felsökningen.

Att lösa problem håller en på alerten, och det tycker jag är roligt. Ibland uppstår det större tekniska problem, om det till exempel blir ett värmeavbrott i en del av staden. Då stiger stressnivån. Men när felet är åtgärdat kokar vi kaffe och nollställer situationen.

Jag är väldigt nöjd med andan i vårt team: alla är flexibla och tar det med humor.

3 Hur kommer kunderna med i bilden?

Kontrollrummet lever och andas i takt med Vasaborna.

När de går upp på morgonen, kommer hem från jobbet och gör sina kvällssysslor, syns det i förbrukningen av varmvatten. Då ökar vi vattenflödet i fjärrvärmenätet. Också skillnaden i livsrytmen under veckan och på helgerna märks tydligt.

På felanmälningsnumret i kontrollrummet svarar vi dygnet runt, alltså även när kundtjänsten är stängd. Vi får samtal om felsituationer i el- eller fjärrvärmedistributionen, men kunder ringer också för att anmäla att de har flyttat och glömt att teckna elavtal. Vi hjälper i alla frågor. Huvudsaken är att kunden är nöjd och problemet blir löst.

Text: Elina Vironen
Bild: Kasper Dalkarl

Energitips

Energibolagen anpassar sig till situationen på marknaden

Läs mer
Mat & recept

Smaskiga bullar!

Läs mer
Aktuellt

Med hjärta för träd: “Hellre vård än fällning”

Läs mer
Aktuellt

Vården är tryggad även vid elavbrott

Läs mer
På fritiden

Fotbollsproffset som kan kundservice

Läs mer
På fritiden

Mobilen ersätter inte böcker

Läs mer
Fenomen

En stad som gör gott

Läs mer
Aktuellt

Synpunkten: Din milstolpe 2022

Läs mer
På fritiden

Ilag: Förenade av vaken

Läs mer
Aktuellt

Datahubb: Energibranschens aktörer samarbetar för smidigare kommunikation

Läs mer
Aktuellt

Priset på el är ett aktuellt samtalsämne i Finland och världen – vad är det frågan om? Vår expert svarar

Läs mer
Hemma

Laddplats för elbilen i ett husbolag – fem tips för en lyckad anskaffning

Läs mer