Johtotähtenä alan paras ja ilahduttavin asiakaskokemus

Sähkökauppa

Sähkökaupan vuosi alkoi haastavissa merkeissä. Talvikuukausien leudon sään aikaansaama matala energiankulutus yhdistyi sateiseen ja tuuliseen säätyyppiin, ja yhdessä nämä painoivat sähkön markkinahintaa alas. Helmikuussa koettiin myös ensimmäistä kertaa Suomessa sähkön tukkuhinnan painuminen hetkellisesti miinusmerkkiseksi, kun tarjonta ylitti kysynnän. Myös alkuvuonna toteutunut teollisuuden lakko sekä pitkä koronavuosi vaikuttivat energiankulutukseen heikentävästi.

Markkinatilanteesta ja pandemian asettamista haasteista huolimatta toimintaa kehitettiin strategian mukaisesti, yhtenä johtotähtenä alan paras ja ilahduttavin asiakaskokemus. Ensimmäiset aurinkosähköjärjestelmät myytiin kuluttajille avaimet käteen -toimituksena ja päästöttömien sähkötuotteiden valikoimaa laajennettiin. Toukokuusta syyskuuhun toteutettiin hinnanalennus, jonka tarkoituksena oli etenkin helpottaa pandemian taloudellisista haittavaikutuksista kärsiviä asiakkaita.

Loppusyksystä lanseerattiin konsernin uusi mobiilisovellus, jonka kehitystyö tehtiin asiakkaita herkästi kuunnellen. Vuoden aikana laajennettiin myös sähköautojen latauspisteverkostoa ja jatkettiin kulutusjoustopilottien läpivientiä asiakkaiden kanssa yhteistyössä. Tuulipuiston rakennustyöt etenivät aikataulussa Teuvan Paskoonharjulla, jossa 21 alueelle nousevasta tuulivoimalasta kymmenen on määrä tuottaa Vaasan Sähkön asiakkaille puhdasta energiaa vuonna 2022.

”Vuosi oli haasteellinen, mutta yhdessä tekemällä saavutimme myös paljon hienoja onnistumisia, joista voimme olla ylpeitä. Kasvatimme tunnettuutta, kehitimme asiakaskokemusta ja loimme pilottiprojekteilla pohjaa uusille, edelläkäyville ratkaisuille, jotka tulevaisuudessa mahdollistavat myös strategian mukaisen kokonaisketjun optimoinnin.”

OLLI AROLA, SÄHKÖKAUPAN JOHTAJA

Rakkaus on sähköä -kampanja toi koronavuoteen raikasta, helposti kulutettavaa ja iloista sisältöä. Kampanja perustui rakkauden mittaamiseen iholla näkyvänä sähkönä, ja sen ympärille luotiin runsaasti oheissisältöjä etenkin sosiaaliseen mediaan, mutta tilanteen salliessa myös kasvokkain tapahtuvina kohtaamisina.

Tutkimukset kertoivat suurista onnistumisista haastavasta vuodesta huolimatta. T-median toteuttama Luottamus & Maine Q2/2020 -tutkimus osoitti, että Vaasan Sähkö nähdään luotettavana ja edullisena sähköyhtiönä. Loppuvuodesta saavutetut ykkössijat EPSI Ratingin Sähkön vähittäismyynti -asiakastyytyväisyystutkimuksen kuluttaja- ja yrityssarjoissa sekä jaettu ensimmäinen sija Innolinkin toteuttamassa Sähkön myynti -tutkimuksessa kertovat asiakkaiden luottamuksen säilymisestä läpi vuoden. Samalla yhtiön tunnettuus jatkoi positiivista kehityskulkuaan. Taloustutkimuksen Suomi tänään, sähkönmyyjät -tutkimus kertoi Vaasan Sähkön olevan Suomen neljänneksi tunnetuin sähkönmyyjä, kun mitattiin spontaania tunnettuutta.

Avainluvut

Sähkönhankinta 1 732 GWh
Muutos edellisvuoteen -8,6 %
Päästötöntä sähköä n. 70 %
lopullinen luku varmistuu myöhemmin.
Tuulisähköä 15,7 %
Liikevaihto 45,2 M€
Liikevoitto -0,6 M€

ETUSIVULLE

 HENKILÖSTÖ – KAUKOLÄMPÖKEHITYSVAASAN SÄHKÖVERKKO