Fingridin helpotus kantaverkkomaksuihin sellaisenaan Vaasan Sähköverkon asiakkaille

Kantaverkkoyhtiö Fingrid ilmoitti viime vuoden puolella tekevänsä helpotuksia kantaverkkomaksuihin. Helpotukset tarkoittavat sitä, että verkkoyhtiöiltä, kuten Vaasan Sähköverkolta, ei määrättynä aikana peritä kyseisiä maksuja. Jokainen verkkoyhtiö voi itsenäisesti päättää, miten haluaa hyödyntää näitä hetkellisiä helpotuksia.

Vaasan Sähköverkko päätti omalta osaltaan siirtää helpotukset suoraan ja kokonaisuudessaan asiakashintaan. Hyvitys tarkoittaa sitä, että kaikki jakelualueen asiakkaat näkevät miinusmerkillä varustetun rivin laskullaan. Se, kuinka paljon vähennys laskee yksittäisen asiakkaan laskun loppusummaa, riippuu ennen kaikkea asiakkaan kulutuksesta – näin ollen miinusmerkkisen rivin summa myös vaihtelee joka laskulla. Keskimäärin hyvitys tarkoittaa kuitenkin noin 10 % vaikutusta asiakkaiden maksamiin verkkopalvelumaksuihin.

Fingrid on päättänyt antaa hyvityksen enimmillään jopa kuudelta kuukaudelta vuonna 2023. Lisäksi yhtiö poisti maksut joulukuulta 2022.

Käytätkö Vaasan Sähkö -sovellusta kulutuksen seurantaan? Huomaathan, että hyvitys ei käy ilmi kulutustietojen yhteydessä olevasta hintatiedosta. Sovelluksesta löydät myös laskusi, jolta voit tarkistaa saamasi hyvityksen.