Tekoäly korvaa kipparin

Vaasalaisen Peter Ostbergin intohimo on vähentää ilmastopäästöjä. Siksi hän on kehittänyt itseohjautuvia sähköveneitä, joilta voi tulevaisuudessa tilata kyydin kännykkäsovelluksella.

Tehdasalueella Vaasan kupeessa on vieri vieressä harmaita varastoja. Ne eivät näytä ulospäin erityisen kiinnostavilta, mutta mitä jännittävää sisällä piileekään! Yhdessä varastoista tehdään robottivenettä, joka voi mullistaa liikkumisen tulevaisuudessa.

Kuvittele, että olet rannalla ja tahdot päästä pikaisesti veden yli vastarannalle. Maata pitkin joutuisit kiertämään, ja matka veisi aikaa, joten tilaat kännykkäsovelluksella vesitaksin, joka vie sinut yli bussilipun hinnalla muutamassa minuutissa.

Tähän robottiveneitä valmistavan Mente Marinen toimitusjohtaja Peter Ostberg pyrkii. Hän sai idean pähkäillessään, kuinka voisi kehittää veneilyalalla jotain uutta ja tehdä ympäristöteon. Ilmastopäästöjen vähentäminen on nimittäin yksi miehen suurimmista mielenkiinnon kohteista.

”En tiedä, miksi se on niin kiehtovaa. Ehkä siksi, että se on vaikeaa”, Ostberg pohtii.

Ensimmäinen ajatus oli ryhtyä valmistamaan sähköveneitä, jotka saisivat osan sähköstään veneen katolla olevista aurinkokennoista. Pulma on se, että veneitä käytetään vain keskimäärin joitain päiviä vuodessa. Vähällä käytöllä akkua ei ehtisi kuluttaa loppuun ennen kuin sen käyttöikä umpeutuisi, ja silloin sen valmistamiseen käytetyt luonnonvarat menisivät hukkaan.

Veneiden käyttöaste tulisi siis olla korkeampi. Ostberg keksi ratkaisuksi yhteiskäyttöveneet. Niissä automaattiohjaus on kaiken a ja o. Kun kuljettajalle ei tarvitse maksaa palkkaa, matkan hinta pysyy alhaisena.

Robottivene näkee pimeässäkin

Venematka ilman kapteenia kuulostaa hurjalta, mutta Ostberg vakuuttaa, että robottiveneet ovat huipputurvallisia – jopa turvallisempia kuin ihmisen ohjaamat, sillä niissä on näkökyvyn eli kameroiden lisäksi tutkia ja robottiautoista tuttuja sensoreita, jotka mittaavat etäisyyksiä. Nämä kaikki havainnoivat jatkuvasti joka suuntaan, toisin kuin kippari. Jos matkustaja putoaa kyydistä, vene huomaa sen kameroista ja pysähtyy automaattisesti.

”Älyvene näkee myös silloin, kun ihminen ei näe yhtään mitään, esimerkiksi sumussa tai pimeässä.”

Vene ohjaa itse itseään ja tunnistaa ympäristön esteet tietokoneen tekoälyn avulla. Tekoälyä on opetettu kuvia näyttämällä väistämään esimerkiksi uimareita ja kajakkeja. Karikoita sen ei tarvitse varoa, sillä vene kulkee vain pisteestä a pisteeseen b ennalta ohjelmoituja, turvallisia reittejä.

Ostberg muistuttaa, että veneet eivät kulje täysin itsekseen, vaan niille perustetaan kyseiseen kaupunkiin oma valvomo, kuin lennonjohtotorni, josta valvotaan useita veneitä kerralla.

Vielä autonomiset veneet eivät saa kulkea ilman kuskia missään, mutta Ostberg visioi, että viiden vuoden päästä se voisi olla mahdollista.

Mente Marinen veneitä on tarkoitus laskea vesille ennen sitä, ehkä jo vuoden 2020 kesällä, kuljettaja kyydissä.

”Kun veneet saavat vihdoin luvan kulkea autonomisesti, meille on kertynyt paljon kokemusta.”

Suuntana ulkomaat

Ennen robottiveneitä Mente Marine on keskittynyt Ostbergin ensimmäisen innovaation, veneiden automaattitrimmauslaitteiden, valmistamiseen ja myyntiin. Trimmaus tarkoittaa, että vene säädetään vaakatasoon.

”Olin pienenä isän trimmipoika. Ihmettelin jo silloin, miksi tätä pitää tehdä manuaalisesti. Siitä se kai lähti, ja aikuisena oli pakko kehittää trimmauksen hoitava laite.”

Robottiveneet ovat herättäneet kiinnostusta useissa maissa. Ensimmäinen vene on jo viety Italian Gardajärvelle odottelemaan, kunnes arki ja matkailu palautuvat normaaleihin uomiinsa koronan jälkeen, ja vene pääsee kuljettamaan ihmisiä järven yli.

Ostberg on löytänyt maailmalta yhteistyökumppaneita yrityksistä, jotka esimerkiksi vuokraavat veneitä tai tarjoavat venetaksipalveluita. Kumppanuudet ovat ahkeran verkostoitumisen tulos.

”Pitää vain koputtaa ihmisten ovia”, Ostberg toteaa.

Teksti: Elina Vironen
Kuvat: Linus Lindholm

Peter Ostberg haluaa, että kaikilla on mahdollisuus päästä nauttimaan veneilystä. Yhteiskäyttöiset, itseohjautuvat veneet ovat ratkaisu siihen.

Juttu on julkaistu Vaasan Sähkön Nette-asiakaslehdessä toukokuussa.

Havaintoja

Riittääkö se – ei riitä!

Lue lisää
Energianeuvonta

Pientuotannon optimointi sähköpörssin miinustunteina – kannattavaa vai ei?

Lue lisää
Markkinakatsaus

Sähkömarkkinakatsaus: syksy 2024

Lue lisää
Vapaalla

Hiljaisuus tekee hyvää

Lue lisää
Ajankohtaista

Purjehduksen konkarit

Lue lisää
Ajankohtaista

Merenkulun päästöt kuriin tekoälyn avulla

Lue lisää
Ajankohtaista

Kahvipöydässä oppii energia-alasta

Lue lisää
Ruoka & reseptit

Kesän raikkain drinkki

Lue lisää
Havaintoja

Isoja kysymyksiä – pieniä tekoja

Lue lisää
Kotona

Helpot vinkit auton kesäsiivoukseen

Lue lisää
Kotona

Kyläily on nykyään rentoa, mutta ei spontaania

Lue lisää
Ajankohtaista

Seurataanko pörssisähköä kohta tunnin sijaan varttimuodossa?

Lue lisää