
Tilapäinen häiriö laskujen maksamisessa: Näin kierrät mahdolliset ongelmatilanteet
Päivitetty 14.10. klo 10.30
Osa asiakkaistamme on kohdannut ongelmia laskujen maksamisessa johtuen pankkien järjestelmissä tehdyistä muutoksesta.
Huom! Ongelmasta ei tarvitse erikseen olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Päivitys: Häiriön syy ja mahdolliset apukeinot
Ongelma on aiheutunut pankkialalla voimaan astuneesta pikamaksuasetuksesta.
Kaikki pankkijärjestelmät eivät juuri tapahtuneen muutoksen jälkeen tunnista rinnakkaistoiminimiä.
Maksuongelmat osalla asiakkaistamme näyttäisivät johtuvan siitä, että käytössä on suomen- ja ruotsinkieliset yritysnimet laskun kielestä riippuen.
Osa pankeista huomioi myös rinnakkaistoiminimet, ja niissä ongelmaa ei pitäisi olla.
Jos et onnistu maksamaan laskuamme, voit kokeilla seuraavia keinoja:
1. Jos olet tarkistanut tilinumeron laskulta, voit hyväksyä laskun maksuun, vaikka verkkopankki ilmoittaa ristiriidasta nimen ja pankkitunnuksen välillä.
2. Jos laskusi on ruotsinkielinen, voit korvata maksunsaajan nimen suomenkielisellä nimellä.
Vasa Elektriska Försäljning Ab = Vaasan Sähkö Myynti Oy (sähkölaskut)
Vasa Elektriska Ab = Vaasan Sähkö Oy (kaukolämpölaskut)
Vasa Elnät Ab = Vaasan Sähköverkko Oy (verkkopalvelulaskut) 
3. Voit olla yhteydessä pankkiisi ja pyytää apua.
Laskuttajana voimme edesauttaa tilannetta hetkellisesti poistamalla käytöstä rinnakkaistoiminimet, eli muut kuin suomenkieliset yritysnimet, laskuilta ja muilta maksuun liittyviltä dokumenteilta.
Tämä asia näkyy sinulla asiakkaana, jos käytössäsi on ruotsinkielinen lasku, jolloin laskulla näkyy yrityksen nimi yllä olevan mallin mukaisesti. 
Kiitämme kärsivällisyydestä ja pahoittelemme asian aiheuttamaa päänvaivaa.
Päivitämme tätä asiakastiedotetta, kun saamme lisätietoja.