Näkökulma: Maailma vuonna 2030

Ville, 12 vuotta, vilkaisee kelloa. Tunti aikaa. Sitten alkavat koripalloharjoitukset. Ville avaa autopalvelusovelluksen ja tekee varauksen. Vanhemmat ovat vielä kaupassa, mutta se ei haittaa, sillä auto ei kuljettajaa tarvitse. Vuosi on 2030.

Voisiko maailma olla tämänlainen vuonna 2030? Kiehtova kysymys, jota monessa paikassa pohditaan. Ennustaminen on äärimäisen vaikeaa, vaikka ennustettava ajanjakso olisi lyhyempikin.

Historiasta löytyy esimerkkejä siitä, miten pieleen ennustukset ovat menneet. Monessa tapauksessa lähitulevaisuus yliarvioidaan ja pidemmän ajan ennuste aliarvioidaan. Toinen havainto on, että uudet innovaatiot lyövät itsensä läpi nopeammin. Viime vuosisadan alussa auto syrjäytti hevosen, mutta siihen meni useampi vuosikymmen. 1980-luvun puolessa välissä ennustettiin kännyköiden läpilyöntiä.

Eräs arvostettu konsulttitoimisto ennusti, että USA:ssa olisi miljoona kännykkää vuonna 2000. Niitä olikin 110 miljoonaa.

Sähköautojen tulemisesta on jo puhuttu useampi vuosi ja aiheesta löytyy monia ennusteita. Suomen hallitus on asettanut tavoitteen 250 000 sähköautoa vuonna 2030. Suomen Itsenäisyyden Juhlarahasto Sitran viime vuoden lopulla julkaisemassa raportissa ennustettiin 800 000 sähkö- ja hybridikäyttöistä autoa. Yhdysvaltalainen kirjailija ja luennoitsija Tony Seba on arvioinut, että vuonna 2030 kuusi autoa kymmenestä toimii täysin sähköllä. Suomessa tämä merkitsisi 1,7 miljoonaa autoa.

Suomessa sähkönkulutus on perinteisesti vaihdellut paljon vuodenajan, viikonpäivän ja kellonajan mukaan. Joustavalle tuotannolle ja varavoimalle on aina ollut tarvetta. Nyt rinnalle tulee kasvavassa määrin vaihtelevaa sääriippuvaista tuotantoa (aurinko, tuuli), myös kuluttajien itse tuottamaa. Tarvitaan joustoa sekä tuotantoon että kulutukseen.

Sähköautojen yleistyessä ja vaihtelevan tuotannon lisääntyessä kuluttajan rooli energiapalapelissä korostuu ja vaikutusmahdollisuudet kasvavat.

Kulutusjoustotalkoisiin osallistutaan omilla ehdoilla. Energiayhtiön tehtävä on ratkaista tämä kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla. Energiaklusterikaupunki Vaasassa on kaikki eväät yhtälön ratkaisemiseksi. Itse asiassa eväät ovat niin hyvät, että samoja ratkaisuja voi tarjota muillekin.

Aimo Latvala
toimitusjohtaja, Oy RAVERA Ab

Jaa sivu