Miksi myrskyihin pitää varautua?

Myrskyt voivat aiheuttaa pitkiä sähkökatkoja, kun puita kaatuu sähkölinjojen päälle. Vaasan Sähköverkon alueella kovat myrskytuulet koettiin viimeksi
vuosina 2019 ja 2020 Aapeli- ja Aila-myrskyjen riehuessa.

”Asiakkaidemme keskimääräinen sähkökatkoaika oli pahoina myrskyvuosina noin kymmenen tuntia koko vuoden aikana. Sen jälkeen sähkökatkojen pituus vuositasolla on ollut noin kymmenesosa siitä, eli myrskyjen vaikutus on ollut todella mittava”, kertoo Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran.

Erityisesti Aapeli-myrsky on jäänyt hänen mieleensä.

”Katselin konttorilla ulos ikkunasta, kun lunta vihmoi vaakasuoraan, ja mietin, että onkohan tuolla enää yhtään puuta pystyssä.”

Aapeli- ja Aila-myrskyt aiheuttivat satoja vikoja, joiden korjaaminen vastasi arviolta noin kahden vuoden kunnossapitotyötä, joka piti vain tehdä mahdollisimman nopeasti.

”Keskitimme kaikki mahdolliset resurssit korjaustoimenpiteisiin, joissa kesti lopulta joitain viikkoja.”

Mikä on tehokkain varautumiskeino?

Tehokkain tapa suojata sähköverkkoa myrskyvaurioilta on kaapeloida se maahan.

Vaasan Sähköverkko on kaapeloinut verkkoja pitkäjänteisesti, ja työ jatkuu. Tällä hetkellä keskijänniteverkosta 55 prosenttia ja pienjänniteverkosta 77 prosenttia on jo kaapeloitu.

Toinen varautumiskeino on hyvä metsänhoito. Vaasan Sähköverkko raivaa niin kutsuttuja linjakatuja, jossa keskijänniteverkko kulkee, noin kuuden vuoden välein.

Verkkoyhtiö tekee myös vierimetsänhoitoa eli hoitaa verkon viereistä metsää sopimalla siitä maanomistajien kanssa.

”Tämä on tarpeen, sillä yleensä juuri linjan viereiset puut kaatuvat verkon päälle.”

Kolmas tapa varautua myrskyyn on varata töihin lisäresursseja myrskyn ajaksi. Lisäkäsiä ja -silmiä tarvitaan raivaamaan kaatuneita puita ja ottamaan vikailmoituksia asiakkailta. Kovia myrskyjä varten verkkoyhtiöllä on suurhäiriöorganisaatio, jolla on selkeät toimintamallit.

”Meillä on töissä hyvä tunnelma myrskylläkin, koska kaikki tietävät, mitä heidän kuuluu tehdä, ja jokainen voi keskittyä työhönsä.”

Mitä asiakkailta toivotaan myrskyn aikaan?

Sähköverkosta tulee jatkuvasti älykkäämpi: osassa verkkoa on etäluettavia sensoreita, jotka auttavat paikantamaan vikoja. Asiakkaiden valppautta myrskyllä kaivataan silti edelleen.

”Toivomme, että asiakkaat ilmoittaisivat meille linjoille kaatuneista puista.”

”Vikailmoituksen voi Vaasan Sähköverkon alueella tehdä esimerkiksi Vaasan Sähkön sovelluksessa tai nettisivuilla.”

Ennen vikailmoituksen tekoa kannattaa tarkistaa Vaasan Sähköverkon häiriökartasta, onko häiriö jo verkkoyhtiön tiedossa. Muiden verkkoalueiden sähkökatkot näkee osoitteessa sahkokatkokartta.fi.

Sinua saattaisi myös kiinnostaa