
Tervetuloa takaisin, vinyylilevy
Lupu Pitkänen toi takaisin Suomeen lähes 30 vuotta sitten loppuneen toimialan. Vinyylilevyt puristetaan kuten aikaisemminkin, mutta nyt tuotannon hiilineutraalius on tärkeää.
Helsingin Levypuristamo aloitti kaupallisen vinyylilevyjen tuotannon tämän vuoden alussa. Yritys on perustettu vuonna 2021, mutta uuden tehtaan rakentamiseen menee aikansa. Nyt tehdas pyörii Helsingin Kyläsaaressa toimitusjohtaja ja perustaja Lupu Pitkäsen suunnitelmien mukaan. Asiakkaita on riittänyt, ja viime kesän aikana viimeisteltiin tuotantoa.
”Emme tulleet tyhjään markkinaan. Kotimaiset artistit ja bändit ovat koko ajan teettäneet äänilevyjä ulkomailla. He eivät tule meille automaattisesti, vaan on tehtävä myyntityötä”, Pitkänen kertoo.
Tämän vuoden tavoite on toimittaa 100 000 vinyylilevyä.
”Emme jää kauaksi tavoitteesta.”
Yrityksen perustamiseen Pitkästä innoitti 2010-luvulla alkanut äänilevyjen suosion kasvu sekä kotimaisen puristamon puuttuminen. Pitkänen seurasi, kuinka naapurimaihin ja moniin Euroopan maihin perustettiin tehtaita.
”Mietin, että miksi kukaan ei perusta levypuristamoa Suomeen.”
Alkoi näyttää siltä, että puristamon perustaminen jäisi Pitkäselle. Pitkänen on kokenut yrittäjä: parikymppisenä musiikkiura ja konemusiikin keskittynyt oma levy-yhtiö. Sen jälkeen ura yrittäjänä it-alalla konesalien ja datakeskusten parissa.
”Myimme yrityksen Ruotsiin, ja sain yrityskaupasta rahoitusta puristamoon. Se helpotti päätöstä aloittaa.”
Uusi liiketoiminta ei jännittänyt.
”Sopiva tausta, ja nelikymppisenä vielä jaksaa aloittaa uuden bisneksen”, Pitkänen naurahtaa.
Yrityksen ympäristönäkökulma oli tärkeä Pitkäselle. Kotimaassa valmistettujen vinyylilevyjen kuljetusmatkojen hiilijalanjälki on pienempi verrattuna tuontilevyihin. Vielä merkittävämpi asia on vinyylilevyn valmistamisen hiilineutraalius.
”Vinyylilevyn tekeminen kuluttaa paljon energiaa, sillä tekemiseen tarvitaan höyryä ja jäähdytysenergiaa.”
Pitkäsen yritys käyttää vain uusiutuvaa energiaa, tuulisähköä ja paikallisesti tuotettua biokaasua. Hukkalämpö kierrätetään. Näin levyn valmistusprosessista on saatu hiilineutraali.
”Halusin, että vinyylilevyformaatilla on oikeutus olla olemassa tulevaisuudessakin. Se on uhattuna, koska valmistus kuluttaa paljon fossiilista energiaa.”
Pitkänen on pohtinut pitkään myös vinyylilevyn formaatin selviytymistä. Se on selvinnyt jo cd-levystä, joka hävinnee digitaalisille musiikkipalveluille, kuten Spotifylle.
”Voi olla, että vinyylilevy jää ainoaksi fyysiseksi ääniteformaatiksi. Ehkä olen puolueellinen, mutta jos en uskoisi näin, en olisi perustanut yritystä.”
Kuvat: Mari Lahti
Sinua saattaisi myös kiinnostaa
-
Vapaalla4 syytä, miksi kävely tekee hyvää
Kävely ja luonnossa liikkuminen on monipuolista liikuntaa, jota voi helposti harrastaa ilman urheiluvälineitä. Tähän monesti arkisena pidettyyn lajiin liittyy monia…
-
AjankohtaistaNostavatko datakeskukset kuluttajien sähkönhintaa? Säätövoima on avainasemassa.
Tiedonsiirron tarve kasvaa yhteiskunnassa, eikä pelkästään tekoälyn vuoksi. Datakeskusuutiset aiheuttavat usein suuria otsikoita, mutta myös paljon keskustelua tavallisten kuluttajien keskuudessa.…
-
AjankohtaistaUusiutuva energia ohitti fossiilisen
Maailman sähköntuotanto on nytkähtänyt kohti uusiutuvien tuotantomuotojen aikaa. Emeritusprofessori Peter Lundin mukaan suunta vaikuttaa pysyvältä.