
Monien taloyhtiöiden lämmitystolpat käyttöikänsä päässä – vaasalainen taloyhtiö otti käyttöön Vaasan Sähkön lataus- ja lämmitysratkaisun
Syksyn edetessä ja pakkaskelien alkaessa tulee autojen moottorilämmitys jälleen ajankohtaiseksi. Tuttu näky taloyhtiöiden pihoissa on lämmitystolpat, joiden avulla asukkaat voivat asettaa autonsa lämmityksen. Useissa vanhemmissa taloyhtiöissä lämmitystolpat ovat kuitenkin käyttöikänsä päässä.
Näin oli myös Vaasan Palosaarella sijaitsevassa taloyhtiössä.
”Taloyhtiömme lämmitystolpat ja niiden kotelot olivat alkuperäiset, eli jo 40 vuotta vanhat. Ne olivat käyttöikänsä päässä sähköturvallisuudenkin osalta”, kertoo vaasalaisen taloyhtiön puheenjohtaja Mikko Helinko.
Kun laitteiden vaihtaminen tuli ajankohtaiseksi, tultiin yhtiössä siihen tulokseen, että tulevaisuutta ajatellen työ olisi hyvä tehdä perusteellisesti ja varautua samalla koko ajan lisääntyvään sähköautoiluun.
”Olimme taloyhtiössä yhtä mieltä siitä, että vaikka yhtiössämme on tällä hetkellä vain yksi sähköauton lataaja, on tässä kohtaa hyvä katsoa vähän pidemmälle. Aloimmekin selvittämään, miten voisimme täyttää nykyisten lämmitystarpeiden lisäksi myös tulevat lataustarpeet.”
Vaasan Sähkön hidaslatausasema – lämmitys- ja latausmahdollisuus samassa paketissa
Vaasan Sähkö tarjoaa erilaisia räätälöityjä lataus- ja lämmitysratkaisuja taloyhtiöille. Yksi monen taloyhtiön tarpeisiin sopiva ratkaisu on hidaslatausasema, joka soveltuu auton lämmitykseen sekä hybridi- ja täyssähköauton lataukseen.
”Suosittelemme hidaslatausasemaa yleensä taloyhtiöön, jossa halutaan tuoda autopaikoille latausmahdollisuus menettämättä mahdollisuutta polttomoottoriautojen lämmitykseen. Hidaslatausaseman kautta voi siis lämmittää autoa ja sen lisäksi sillä voi myös ladata sähköautoa”, kertoo asiakkuuspäällikkö Jari Hovila Vaasan Sähköltä.
Nopeampi vaihtoehto täyssähköauton lataukseen on peruslatausasema, joka on kolme kertaa tehokkaampi kuin hidaslatausasema. Hidaslatausasemankin kautta voi ladata täyssähköautoa, mutta aina se ei ole riittävän tehokasta.
”Latausjärjestelmästä saadaan koko ajan etänä kulutustiedot, ja jos kulutus on kasvamassa suuremmaksi kuin mitä sähköjärjestelmä kestää, ohjaa järjestelmä kuormaa automaattisesti sulkemalla tarvittavan määrän pistorasioita tai rajoittamalla lataustehoa. Näin ollen kiinteistön sähköjärjestelmä ei pääse ylikuormittumaan.
Suosittelemme asiakkaillemme aina heidän tarpeisiinsa soveltuvia ratkaisuja.”
Vaasan Sähkön latausjärjestelmä on kätevä ratkaisu niin asukkaan, taloyhtiön kuin isännöitsijänkin näkökulmasta.

Vanhat laitteet vaihtoon, kokonaisuus kuntoon
Vaasan Palosaarella sijaitseva taloyhtiö päätyi valitsemaan Vaasan Sähkön lämmitys- ja latausratkaisun. Prosessi alkoi kartoituspalvelulla.
”Isännöitsijämme ehdotti Vaasan Sähkön kartoituspalvelua. Saamamme tarjous kuulosti järkevältä, kustannustehokkaalta ja se sisälsi kaiken oleellisen. Halusimme ehdottomasti kokonaisvaltaisen palvelun samalta toimittajalta, sillä se helpottaisi projektin hallitsemista, ja jos jokin menisi pieleen, olisi asiaa helpompi selvittää”, kertoo Mikko Helinko.
Kartoitus alkoi kiinteistön sähköjärjestelmän läpikäynnillä, jonka jälkeen Vaasan Sähköltä esiteltiin erilaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja toteutukselle.
”Sitten suunniteltiin tarvittavat kaivuutyöt ja sähkökytkennät. Vaasan Sähkön kautta saimme myös laskutusjärjestelmän. Nyt autopaikkojen lataus- ja lämmityssähkö on kokonaan erotettu taloyhtiön muusta sähkönkulutuksesta. Jokainen asukas maksaa siis itse autopaikalla käyttämänsä sähkön.”
Taloyhtiöstä kuvaillaan projektia sujuvaksi.
”Kartoitustyö tehtiin syyskuussa 2024, toukokuussa 2025 tilasimme työn ja syyskuussa projekti oli saatettu päätökseen. Otimme oman sähkömittarikeskuksen uusille laitteille, joten kaivuutöitä oli tehtävä jonkin verran. Ne olivat kuitenkin nopeasti ohi, eikä liikennettä häiritsevää työskentelyä kestänyt kuin muutama tunti.”
Nyt taloyhtiössä on mahdollista lämmittää ja ladata ajoneuvoa samasta tolpasta.
”Laskutuskin tapahtuu kätevästi käyttäjäkohtaisesti oman sovelluksen kautta. Mikäli autopaikan haltija myöhemmin hankkisi täyssähköauton, on autopaikoilla nyt myös asennusvalmius täyssähköauton 11 kW -tehoiselle latausasemalle.”
Kartoituspalvelussa selvitetään taloyhtiön sähkönkäytön tilaa, miten nykyiset autopaikkoihin liittyvät sähköistykset on toteutettu, minkälaisia lämmitys- ja latausratkaisuja nykyiset sähköratkaisut mahdollistavat ja mitä eri vaihtoehtoja taloyhtiöllä on niiden suhteen.
”Hyvin tehty kiinteistökartoitus auttaa taloyhtiötä välttämään virheinvestointeja”, kommentoi asiakkuuspäällikkö Jari Hovila.

Katse tulevaisuuteen: latausvalmius on myyntivaltti taloyhtiöissä
Sähköautoilun koko ajan lisääntyessä on asunnon ostajille entistä tärkeämpää, että taloyhtiöstä löytyy mahdollisuus ladata autoa. Tämän tietää Tuija Wahlsten Isännöinti Mäkiseltä.
”Tähän asti trendi on ollut se, että ostajat kysyvät, onko autopaikkaa. Nyt tämä on muuttumassa, kun auton latausmahdollisuutta kysytään yhä enenevissä määrin. Siitä on tullut jopa myyntivaltti”, Wahlsten kertoo.
Yleisesti taloyhtiömaailmassa on Wahlstenin mukaan sellainen tilanne, että latausratkaisujen käyttöönotto lähtee yksittäisen asukkaan tarpeesta.
”Isännöitsijänä koen, että suunnitelmallisuus olisi tässäkin asiassa tärkeää. Taloyhtiöiden olisi hyvä ratkaista lataustarvekysymys jo ennen kuin yllättäviä lataustarpeita ilmaantuu. Isännöitsijöiden tulisikin olla aktiivisia ja ohjata keskustelua taloyhtiössä tähän suuntaan jo hyvissä ajoin.”
Mutta miksi näin? Wahlsten luettelee useita syitä. Yksi niistä on kokonaisuuden hallitseminen.
”Jos kuvitellaan tilanne, jossa taloyhtiössä yksi osakas ilmoittaa haluavansa ladata sähkö- tai hybridiautoa. Jos osakkaalle siinä kohtaa myönnetään lupa itsenäisesti hankkia latauslaite, tulee sama osakas myöhemmin menettämään rahaa ostamansa laitteen verran, jos taloyhtiö myöhemmin hankkii yhtenäiset latausasemat järjestelmineen.
Taloyhtiöiden on myös toimittava yhdenvertaisuusperiaatteiden mukaan. Eli jos yhdelle myönnetään latausmahdollisuus, tulisi myös muiden halukkaiden saada sama etu.”
Myös taloyhtiön sähköjärjestelmän kuormanhallinnassa voi tulla haasteita, mikäli siihen yllättäen liittyy lataajia.
Sinua saattaisi myös kiinnostaa
-
Ajankohtaista
Monien taloyhtiöiden lämmitystolpat käyttöikänsä päässä – vaasalainen taloyhtiö otti käyttöön Vaasan Sähkön lataus- ja lämmitysratkaisun
Syksyn edetessä ja pakkaskelien alkaessa tulee autojen moottorilämmitys jälleen ajankohtaiseksi. Tuttu näky taloyhtiöiden pihoissa on lämmitystolpat, joiden avulla asukkaat voivat…
-
Ajankohtaista
Vaasan Sähkö Älykoti – reaaliaikaista kulutusseurantaa ja säästöjä
Vaasan Sähkön uusi älykotipalvelu on nyt saatavilla! Uusimman asiakasetumme, Vaasan Sähkö Älykodin, avulla käytät sähköä älykkäästi ja säästät sähkölaskussa.
-
Markkinakatsaus
Sähkömarkkinakatsaus: Syksy 2025
Kesällä Suomen aluehinta on toteutunut pääosin Pohjoismaista systeemihintaa matalampana, ja kesä-heinäkuussa Suomen aluehinnan keskiarvo oli noin 21 €/MWh. Loppuvuodeksi hintaodotukset…