
Kaukolämpö elää ja hengittää asukkaiden kanssa
Vaihtelevuus, ongelmanratkaisu ja hyvä porukka – se on parasta kaukolämpövalvomossa työskentelyssä, kertoo kaukolämpövalvomon esimies Timo Leppäkorpi.
Valvomotyöskentely vaatii hyviä hermoja, asiakaspalveluhenkeä – ja huumorintajua. Esitimme aiheesta kolme kysymystä kaukolämpövalvomon esimies Timo Leppäkorvelle.
1 Millainen työnkuvasi on?
Käyttömestarin työ pitää sisällään valvomotoimintojen koordinointia, käyttöohjeiden laadintaa valvomon henkilökunnalle ja yhteistyötä sidosryhmien, kuten Vaskiluodon Voiman, Westenergyn ja Vaasan Sähköverkon, kanssa.
Lisäksi teen käytönvalvojan tehtäviä – päämääränä on kaukolämmön tuotantolaitosten käyttöturvallisuus. Tuuraan myös käyttöteknikoita, mikä on oman ammattitaidon kannalta erittäin tärkeää. Kun teen hommia näpit rasvassa, pysyn ajan tasalla alaisten töistä ja osaan vastata heidän kysymyksiinsä.
Valvomon arkiset haasteet muuttuvat koko ajan, sillä päästöttömään energiantuotantoon siirtyminen johtaa tuotantoratkaisujen monipuolistumiseen. Tästä esimerkki on hiljattain käyttöön otettu Vaskiluodon lämpövarasto.
Mikä on parasta työssäsi?
Pidän työn vaihtelevuudesta.
”Kun tulee töihin aamulla, ei aina tiedä, mitä työpäivä pitää sisällään.”
Joka viides viikko on voimalaitospäivystysviikko, jolloin koeajamme tuotantolaitokset. Jos jokin ei toimi, alkaa vian etsintä.
Ongelmanratkaisu työssä pitää varpaillaan ja on hauskaa. Joskus on isompia teknisiä ongelmia – esimerkiksi kun osa kaupungista on kylmänä – ja se nostaa stressitasoja. Mutta kun pulma on ohi, keitetään kahvit ja nollataan tilanne. Olen tavattoman tyytyväinen työporukan henkeen: kaikki joustavat ja huumoria riittää.
3 Kuinka asiakkaat ovat osa työtäsi?
”Kaukolämpövalvomo elää ja hengittää samaan tahtiin vaasalaisten kanssa.”
Se, milloin kaupunkilaiset heräävät, pääsevät töistä kotiin ja tekevät iltatoimet, näkyy valvomossa lämpimän käyttöveden kulutuksessa. Lisäämme tällöin kaukolämpöverkossa kiertävän veden virtausta. Myös arkipäivien ja viikonlopun elämänrytmin erottaa hyvin.
Valvomon vikailmoitusnumerossa vastaamme asiakkaiden puheluihin 24/7, eli myös silloin, kun asiakaspalvelu on jo suljettu. Meille soitetaan paitsi sähkö- tai kaukolämmön jakelun vioista myös esimerkiksi silloin, jos asiakas on muuttanut ja unohtanut tehdä sähkösopimuksen. Autamme kaikissa kysymyksissä – pääasia on, että soittaja on tyytyväinen ja ongelma saadaan ratkaistua.
Teksti: Elina Vironen
Kuva: Kasper Dalkarl
Sinua saattaisi myös kiinnostaa
- Ajankohtaista
Monien taloyhtiöiden lämmitystolpat käyttöikänsä päässä – vaasalainen taloyhtiö otti käyttöön Vaasan Sähkön lataus- ja lämmitysratkaisun
Syksyn edetessä ja pakkaskelien alkaessa tulee autojen moottorilämmitys jälleen ajankohtaiseksi. Tuttu näky taloyhtiöiden pihoissa on lämmitystolpat, joiden avulla asukkaat voivat…
- Ajankohtaista
Vaasan Sähkö Älykoti – reaaliaikaista kulutusseurantaa ja säästöjä
Vaasan Sähkön uusi älykotipalvelu on nyt saatavilla! Uusimman asiakasetumme, Vaasan Sähkö Älykodin, avulla käytät sähköä älykkäästi ja säästät sähkölaskussa.
- Markkinakatsaus
Sähkömarkkinakatsaus: Syksy 2025
Kesällä Suomen aluehinta on toteutunut pääosin Pohjoismaista systeemihintaa matalampana, ja kesä-heinäkuussa Suomen aluehinnan keskiarvo oli noin 21 €/MWh. Loppuvuodeksi hintaodotukset…