
Avbrott i uppföljningen av elförbrukning i appen och Onlinetjänsten 30.10–2.11 – Uppdateringen slutförs som bäst
Uppdaterad 3.11 kl. 13.24: Problem med granskning av förbrukningsdata för en del användare efter uppdateringen
Under systemuppdateringen som infaller vid månadsskiftet oktober-november kan det förekomma avbrott i överföringen av förbrukningsdata för våra elavtalskunder till Vasa Elektriskas appar och Onlinetjänst. Systemuppdateringen beräknas pågå 30.10–2.11. Vi informerar om detta i förväg, eftersom uppdateringen är ovanligt långvarig.
Vad händer under systemuppdateringen?
Under uppdateringen kan det förekomma avbrott i möjligheten att granska den egna elförbrukningen i appen och webbtjänsten. Avbrott kan förekomma för alla användare som har elavtal med Vasa Elektriska.
Under avbrott kan du följa din elförbrukning via Fingrids Datahub-kundportal.
När uppdateras förbrukningsuppgifterna som saknas?
De förbrukningsuppgifter som inte uppdaterats under avbrottet kommer att överföras retroaktivt från och med måndagen den 3 november när systemuppdateringen är slutförd och överföringen av förbrukningsdata startas på nytt.
Efter att överföringen av förbrukningsdata startades om och i samband med uppdateringen av appen kan förbrukningsdata för oktober tillfälligt försvinna för vissa användare. För en del användare saknas även förbrukningsdata på appens startsida. Vi utreder problemet och åtgärdar det så snart som möjligt.
Vi tackar för ditt tålamod under uppdateringen och beklagar eventuella besvär som detta kan orsaka.